Wat? Is Pinterest géén sociale media?!
Ondanks dat veel mensen Pinterest samen met Facebook en Instagram in één adem noemen als sociale media, is het eigenlijk helemaal geen sociaal kanaal. In plaats daarvan is het een zoekmachine die visueel ingesteld is. Door middel van foto’s en afbeeldingen wordt verkeer direct naar jouw website gestuurd. En dit alles zonder dat bezoekers moeten zoeken naar ‘links in de bio’ zoals bij Instagram. Klinkt goed toch? In deze blog vertel ik hoe Pinterest jou helpt om meer te verkopen!
Hoe kan Pinterest me helpen meer verkoop te realiseren?
Pinterest is een platform waar de meeste gebruikers komen om inspiratie op te doen à mensen zitten in de inspiratiefase. Denk hierbij aan:
- Nieuwe inrichting voor het huis;
- Gezonde en makkelijke recepten voor het hele gezin;
- Tips voor weekendje weg;
- Een feestje zoals kinderverjaardag of bruiloft;
- Handige oplossingen voor het dagelijks leven.
Zo ontdekken ze nieuwe producten of merken die ze vaak op een andere manier niet tegen zouden komen.
Maar, het blijft niet alleen bij inspiratie. Belangrijker is dat er heel veel én steeds meer wordt gekocht via Pinterest. Zo heeft 73% van de actieve gebruikers iets via dit platform aangeschaft. En 66% van de gebruikers heeft wel eens iets gekocht nadat ze het op Pinterest zagen. Dat zijn geen verkeerde cijfers toch?!
Als je nu denkt: “hier wil ik ook wel van profiteren!” dan kan je gelijk aan de slag met de volgende 6 stappen voor om direct meer verkoop te genereren met Pinterest.
Tip 1: Maak een Pinterest Business Account aan
Het is belangrijk om een zakelijk Pinterest account aan te maken voor je bedrijf. Met een Pinterest Business account krijg je direct inzicht in een goudmijn van (gratis!) informatie. Zo kun je zien welke van jouw pins het beste worden gedeeld, wie je publiek is en hoe deze terecht komt op je website.
Tip 2: Zorg dat jouw website gelinkt is aan Pinterest
Misschien denk je nu; huh Jody, hoe kan ik mijn website linken aan Pinterest? Ja, dat kan! Je kan namelijk een ‘bewaarknop’ toevoegen aan je website. Zo kunnen jouw bezoekers de afbeelding of foto op jouw website heel makkelijk bewaren op hun Pinterest-account
Daarnaast moet je (moet ja!) je website claimen in je Pinterestaccount. Dit doe je via de instellingen en hiervoor moet een stukje script in je website geplaatst worden.
Tip 3: Schakel speciale ‘Product Pins’ in
Met de speciale Product Pins (die je alleen met een zakelijk account kan maken) voorzie je jouw pins met relevante, extra informatie. Deze informatie, zoals de actuele productprijs en beschikbaarheid, wordt automatisch met behulp van ‘meta-data’ van je website gehaald en aan de pin toegevoegd. Handig! En niet onbelangrijk: deze pins zijn vaker zichtbaar in de feed van Pinterest gebruikers en worden sneller getoond in zoekopdrachten.
Product pins activeren
Deze speciale pins activeren doe je door een stukje code te plakken op je productpagina’s. Hier lees je meer informatie over het instellen van product pins.
Tip 4: Optimaliseer je Pinterest profielpagina voor jouw ideale klant
Stel je profielpagina zo in dat het de juiste bezoekers aantrekt. Zorg er in ieder geval voor dat je je bedrijfsnaam hierin vermeld en tevens wat je aanbiedt of wie je bent. Je hebt namelijk maar liefst 65 karaktertekens om te gebruiken! Dit is als voorbeeld mijn paginanaam: Jody Hoogendoorn | Pinterest Expert voor bedrijven/ Pinacademie Nederland. Ik heb hier zoals je ziet ook relevante zoektermen in verwerkt voor SEO-doeleinden..
Borden
Naast je paginanaam en omschrijving is het belangrijk om borden te maken en content te plaatsen die voor jouw ideale klant aantrekkelijk zijn. Hiervoor is de eerste stap natuurlijk weten wie je wilt aantrekken en ten tweede naar wat voor soort informatie zij op zoek zijn en dus wat hen inspireert. Je borden – en gehele Pinterest pagina – dienen hier volledig op in te spelen.
De onderwerpen van je borden zijn altijd gerelateerd aan je eigen bedrijf. Deze borden vul je met pins van je bedrijf. Je kunt je eigen content en product pins afwisselen met pins van anderen die relevant zijn voor de interesses van jouw ideale klant. Door ook deze relevante content te delen, die weer gedeeld wordt door jouw volgers, creëer je meer engagement. Op basis hiervan besluit Pinterest hoeveel van jouw content het laat zien in zoekresultaten.
Tip 5: Creëer waardevolle Pins
Pinterest is een visuele zoekmachine: hoe mooier en beter afgestemde (verticale) afbeeldingen, hoe meer succes je hebt met jouw pins. Is je pin voor een product? Dan is het begrijpen van het nut van het product met één oogopslag heel belangrijk. Een goede pin trekt de aandacht van je doelgroep en levert de waarde die het belooft wanneer je doorklikt naar de website. Deze pins worden het beste gedeeld en zorgen voor de hoogste conversie.
Tip 6: Maak een shop-knop aan
Pinterest biedt de mogelijkheid om een ‘shop-knop’ toe te voegen. Dit is natuurlijk dé ideale manier om bezoekers direct naar je website te leiden. Terwijl ze in de inspiratiefase zitten, kan de aankoopinteresse zo gewekt worden. En hoe makkelijker kan je het jouw bezoekers maken door ze gelijk door te sturen naar de juiste pagina?
Tip 7: Gebruik relevante zoektermen – in alles!
Zoals je al even las in stap 3, is het gebruik van relevante zoektermen essentieel om gevonden te worden door de juiste doelgroep in Pinterest. Het mag dan een visuele zoekmachine zijn, het blijft een zoekmachine gebaseerd op waar iemand naar zoekt. Vergeet daarom niet te duiken in enige research waar een potentiële klant op zou zoeken als het een product zoals het jouwe nodig heeft. Deze zoekwoorden verwerk je in alles: je profielpagina, de namen van je borden en de titels en omschrijvingen van je pins.
Tip 8: Wees consistent: pin de hele dag door
Dat klinkt heel vermoeiend, maar met de planningtools Tailwind wordt het je heel makkelijk gemaakt. Het is de extra moeite waard, want je publiek winkelt dag en nacht online. Door 10 tot 15 pins (of meer!) gedurende de dag in te plannen, bereik je meer mensen en zul je je resultaten zien verbeteren.
Om je nog verder op weg te maken heb ik een lijst met 100 Pinterest tips gemaakt. Speciaal voor jou als lezer van mijn blog kun je de lijst inclusief 3 bijpassende video’s ontvangen in je mailbox. Vraag de tips hier geheel gratis aan.

