In deze Pinterest Podcast is Maudi de Louw te gast. Zij is social media content specialist bij Goossens wonen & slapen, bekend van de 22 woonwinkels in Nederland en België. Anderhalf jaar geleden volgde Maudi bij de Pinacademie een Pinterest Power Trainingop Maat. Na deze training is zij fanatiek en vooral heel consistent aan de slag gegaan met Pinterest en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
(lees verder onder de afbeelding)

Maudi | Goossens
Goossens is flink gegroeid en inmiddels heeft het Pinterestaccount bijna 26.000 volgers en 3,7 miljoen weergaven per maand. Hele mooie cijfers en een hele mooie groei. Ik ben heel benieuwd hoe het sinds de training met haar is gegaan en welke rol Pinterest speelt in hun marketingmix.
“Ik ben Maudy en werk ruim 6 jaar bij Goossens wonen slapen op de marketingafdeling waarvan vier jaar als social media specialist. We zijn hard aan de slag gegaan met de strategie voor onze social kanalen waaronder Pinterest. Sinds kort is het team uitgebreid. We zagen de afgelopen twee jaar tijdens de Pandemie dat online steeds belangrijker werd. En ook social media. Het was voor ons mooi om te zien dat de moeite die we er in steken ook echt beloond wordt. Het wordt goed bekeken, gedeeld en we krijgen een steeds hoger engagement.”
“Het was heel belangrijk om die online slagkracht te hebben toen de winkels gesloten waren, om mensen online te kunnen bedienen. We konden mensen echt inspireren in die tijd, toen we allemaal binnen zaten en met ons interieur bezig waren.”
Hoe lang zijn jullie al bezig met Pinterest? Welke rol neemt het in in jullie marketingmix?
Maudi: “We zijn al acht jaar met Pinterest bezig. En Pinterest is het kanaal dat ons de meeste traffic brengt, vanuit de social media kanalen. En vooral hele relevante traffic. Omdat mensen op Pinterest, in tegenstelling tot Facebook of Instagram, heel gericht op zoek zijn naar iets voor hun interieur. Ze weten misschien nog niet precies welk product, maar ze hebben de intentie iets nieuws aan te schaffen. Bij Facebook en Instagram is dat nog maar de vraag en ben je vooral bezig met het triggeren en verbinden. Pinterest is natuurlijk meer een zoekmachine dan een social kanaal. En op Pinterest zoeken mensen al naar interieur. Ze zijn al iets verder in die aankoopfase. Dit zijn interessantere bezoekers dan vanuit Facebook.”
Jullie maken ook gebruik van de e-commerce opties die Pinterest biedt. Zien jullie daarin verschil met andere kanalen zoals Instagram en Facebook?
“De Pinterest shop is zeker interessant. Van degene die op een bank of product klikt weet je zeker dat ze het op de website willen zien en wellicht willen kopen. Dus heel gericht website verkeer. Maar als ik een webshop pin vergelijk met standaard pin, dan zie dat de kracht van standaard pins zit in sfeerbeelden. Deze zijn heel relevant voor mensen die nog aan het oriënteren en op zoek zijn.”
Houden jullie met fotografie rekening met speciaal sfeerbeeld voor Pinterest?
Jazeker! We schieten uiteraard staan beeld. Dat is ook met Instagram Stories steeds belangrijker. We proberen zoveel mogelijk verschillende beelden uit een fotoshoot te halen, zodat we zoveel mogelijk pins kunnen maken.
Hoe is de taakverdeling binnen jullie team met Pinterest?
“Ik houd me nog steeds bezig met Pinterest, momenteel vooral op strategisch niveau zodat ik meer media specialist ben. Sinds kort heb ik een collega die zich bezig houdt met wekelijks inplannen van Pinterest berichten. Zodat wij continue onder de aandacht zijn. Daarbij haakt ook een SEO-specialist aan die de teksten voor ons schrijft. Met elkaar kijken we hoe we het platform kunnen laten groeien. Welke borden er nodig zijn, staan er geen verouderde pins meer in de borden. We bedenken bijvoorbeeld winacties en hoe we deze kunnen aanjagen. Natuurlijk ook via andere kanalen. De vierde persoon is onze social designer die de ontwerpen maakt.”
(lees verder onder de afbeelding)

Goossens
Jullie doen winacties op Pinterest. Kun je daar iets over vertellen?
“Wij doen nu als ruim twee à drie jaar in het najaar een grote Pinterest actie. Oktober is het moment waarop mensen weer meer binnen zitten en met hun interieur aan de slag gaan. In mei, juni en juli zien we dipje in het webverkeer. Mensen zijn meer met buiten bezig zijn. Daarom haken we daar dit jaar op in met onze tuincollectie waar we prachtige foto’s van hebben en op Pinterest plaatsen. Het najaar leent zich goed voor een winactie waarbij een interieur make-over als prijs weggeven.
Momenteel starten we met een actie “ jouw zomer thuis”. Deze loopt gelijk met ons magazine dat dan uitkomt. Daarin wordt de actie gecommuniceerd door middel van een flyer. Dus zo verwijzen we via meerdere kanalen online en offline naar Pinterest verwijzen. We zien dat het heel goed werkt. En het brengt mensen in kaart die echt op zoek zijn en waar we op door kunnen pakken. Het blijft niet bij alleen maar plaatjes pinnen maar mensen gaan ook echt meer producten op onze website bekijken.
Dat vind ik ook erg belangrijk bij de Pinterest. Dat het niet alleen blijft bij plaatjes kijken en mooie plaatjes delen. Het gaat juist om die klik naar de website. Dat is juist iets waar Pinterest super sterk in is in traffic naar de website genereren.
“Inspirerende content is daarbij heel relevant om die klantreis bij Goossens te laten beginnen. Het is nog lastig om Pinterest af te rekenen op omzet. We zien dat mensen zich op Pinterest oriënteren doorklikken naar de website. Dat duurt soms best een tijd voordat zij overgaan tot een aankoop. Ze zitten echt nog in de inspiratiefasen en kan soms even duren voordat ze kopen. Het is lastig om omzet die daaruit volgt toe te kennen aan Pinterest als daar een paar maanden tussen zit.
Daarvoor hebben we sinds kort een Customer Data Platform waarmee we kunnen zien wat de touch points in de klantreis zijn geweest. Dit is uiteraard anoniem. Maar we kunnen zien of die persoon in de winkels is geweest, meegedaan heeft aan een winactie op Pinterest etc. Ik ben heel benieuwd wat dat nog verder qua resultaten gaat opleveren omdat we dan echt het effect van Pinterest kunnen meten.
Nog even terug naar de winactie. Hoe is dit opgezet?
“Mensen mogen producten ter waarde van € 5.000,- pinnen uit onze webshop, website of vanaf ons Pinterest account. Dit plaatsen zij in een speciaal bord op hun eigen Pinterest account binnen het onderwerp van de actie. Dat mogen ook sfeerbeelden, verf of behang en planten en bloemen zijn. Dat laatste verkopen wij niet, maar draagt wel bij aan een goed bord waarmee je jouw persoonlijke stijl kunt creëren. Daar kiezen wij een winnaar uit en dan realiseren we dat Pinterest bord daadwerkelijk voor die persoon.
Vorig jaar hadden we ongeveer zevenhonderd aanmeldingen. Ik verwacht dit jaar veel meer aanmeldingen omdat we het nu veel groter en via meerdere kanalen en via de winkels promoten.
Jullie adverteren ook op Pinterest. Merk je dat organisch en paid elkaar versterken?
Ja dat zien we inderdaad. Als we het advertentiebudget omhoog schalen zien we ook een hogere piek in de organische traffic. Eigenlijk ook wel logisch omdat als iemand op jouw advertentie klikt, Pinterest diegene meer van jouw organische pins laat zien en pins in dezelfde stijl toont. De kans dat iemand meer van jou te zien krijg die past bij haar interesse vergroot de kans dat iemand klikt op jouw pins.
(lees verder onder de afbeelding)

Goossens
Hoe verhouden de advertentie kosten zich ten opzichte van de andere kanalen?
Interieur is heel erg groot op Pinterest. Als ik dat vergelijk met Facebook advertising dan is Pinterest voor ons wat duurder. Maar het is het zeker waard, want de doelgroep op Pinterest is al gericht op zoek naar interieur. Dat weet je bij Facebook en Instragram minder zeker. Het publiek dat uit Pinterest komt is voor ons interessanter, je hebt direct die geïnteresseerde doelgroep..
Raad jij andere bedrijven aan om Pinterest in te zetten?
Ik raad bedrijven zeker aan om aan om met Pinterest aan de slag te gaan, mits hun doelgroep daar is. Het is minder arbeidsintensief dan Facebook en Instagram. Content blijft heel lang relevant op Pinterest. Het blijf bestaan en blijft bij zoekopdrachten naar boven komen. Daarnaast is er nauwelijks interactie omdat het geen sociaal platform is, waardoor je er minder tijd aan kwijt bent.
Heb jij nog tips of adviezen voor bedrijven die aan de slag willen met Pinterest?
Sfeerbeeld is echt doorslaggevend. Probeer een goeie fotoshoot te doen waar je zo veel mogelijk verschillende foto’s uit kunt halen. En bedenk goed welke keyboard belangrijk? Waar wil je op gevonden worden? Kun je, als je veel concurrentie hebt, iets vinden van waar jij echt uniek in bent en vooral daar op richten. En Pinterest is echt wel iets wat je wekelijks of dagelijks moet onderhouden om het algoritme up to date te houden.
Ja. En een tip die ik ook nog wel heb is om met idee pins te gaan experimenteren. Daar zijn wij sinds kort ook mee begonnen. Dat zijn een soort Instagram Stories. Wanneer de content goed, kunt je daar echt groot bereik mee genereren. Ze worden gepusht door Pinterest omdat het nog nieuw is en we zien daar mooie eerste resultaten.
Eén van de voordelen van Pinterest vind ik ook dat niet alleen de jongere doelgroep, maar ook de oudere doelgroep op dit platform te vinden is. Bij Facebook bereiken we vooral de wat oudere doelgroep, vijfenveertig plus. Op Instagram de jongere doelgroep van 25 tot en met 35. Op Pinterest bereiken we beide doelgroepen. Dat is ook voor het adverteren natuurlijk relevant dat we zowel de jongere als de oudere vrouw bereiken.
Dank je wel Maudi. Fijn om even een kijkje in de keuken te krijgen van Goossens Wonen & Slapen. Om te horen hoe jullie Pinterest marketing inzetten voor jullie bedrijf.
Denk jij nu “Interessant dat Pinterest. Daar moet ons bedrijf ook iets mee doen!
De Pinacademie helpt bedrijven met Pinterest trainingen en het opzetten inrichten van accounts en met advertentie campagnes.
Bel 06 317 437 74 of mail welkom@pinacademie.nl
Fijn dat je luisteren en tot snel.

Pinterest Podcast interview met Maudi | Goossesn