De verschillen tussen Pinterest en instagram

De verschillen tussen Pinterest en instagram

Op alle social media is duidelijk: visuele content werkt! In de stortvloed van posts, berichten en tweets vallen afbeeldingen op. Maar hoe werken afbeeldingen op de twee grootste visuele platforms Pinterest en Instagram? Wat zijn de verschillen? En welke van de twee werkt het beste voor jouw bedrijf?

1. Doelgroep

Pinterest heeft in 2015, 1,6 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 261.000 er dagelijks gebruik van maken. 84% van de gebruikers zijn vrouwen en 16 % mannen, het grootste verschil in sekse van alle social media. Toch zien steeds meer mannen de kracht van Pinterest en is hun aantal afgelopen jaar verdubbeld. De groep vrouwen in de leeftijd van 20-40 jarigen is met 22% het grootst. De overige leeftijdsgroepen zijn merendeel jonger.

Instagram heeft in 2015, 1.8 miljoen gebruikers in Nederland waarvan er 722.000 dagelijks inloggen. Instagram is heel populair onder jongeren, maar liefst 50% van hen in de leeftijd 15 t/m 19 jaar maakt gebruik van Instagram. In de leeftijdsgroep 20-40 jaar maakt 24% gebruik van Instagram. De man/vrouw verhouding is ongeveer gelijk.

Bestaat jouw grootste doelgroep uit vrouwen of juist uit jongeren? Dan weet je waar je moet zijn.

2. Gebruik

Pinterest wordt gebruikt om onderwerpen die je interesseren op te slaan en te verzamelen, met de intentie er in de toekomst iets mee te doen, zoals aanschaffen. Iedere afbeelding is een interesse. Pinterest is een zoekmachine om steeds nieuwe interesses te ontdekken. Gebruikers plaatsen afbeeldingen, die zij binnen Pinterest of op internet tegenkomen, overzichtelijk in mappen. Iedere afbeelding linkt naar een webpagina. Het gaat hierbij minder om interactie. Hoe meer jouw afbeelding gerepind of geliked wordt, hoe meer mensen het zien. Daarbij is reageren op elkaar niet noodzakelijk. 80% van de content op Pinterest wordt gerepind (gedeeld) door de gebruikers. Hieruit blijkt hoe viraal de content op Pinterest is.

Instagram wordt voornamelijk gebruikt om foto’s en video die je zelf maakt, voorzien van een filter uit de app, direct te delen met je volgers. Bij instagram gaat het echt om eigengemaakte, unieke afbeeldingen. Met je afbeeldingen laat je je creativiteit zien. Op Instagram gaan mensen naast een like of delen, veel meer interactie met elkaar aan.

3. Mobiel / app

Pinterest wordt voor het grootste deel via de mobiele app gebruikt maar is ook heel goed bruikbaar via computer of ipad.

Je kunt alleen via de Instagram app op je telefoon foto’s uploaden. Je kunt wel foto’s bekijken via de computer.

4. Afbeeldingen

Op Pinterest plaats je afbeeldingen vanaf websites of pin je afbeeldingen die je vindt binnen Pinterest. In Pinterest zelf kun je geen afbeeldingen maken of bewerken.

In de Instagram app kun je foto’s maken, bewerken met filters en plaatsen op je account. Ook eerder gemaakte foto’s kun je in de app op je telefoon voorzien van filters en op je account plaatsen.

5. Links

Op Pinterest linkt iedere afbeelding terug naar de bron, namelijk een webpagina. Is je doel het genereren van webtraffic dan is Pinterest een ideaal middel.

Op Instragram is er maar één plek voor een link en dat is in je biografie. Instagram is een goed middel als je meer merkbeleving wilt creëeren.

6. Content

Op Pinterest zoeken gebruikers naar onderwerpen binnen hun interesses om geïnspireerd te raken, te leren of te plannen voor de toekomst. Ze willen juist meerwaarde, tips en adviezen. Populair op Pinterest zijn quotes, infographics, how to’s, tips en adviezen. Je kunt ook video’s, gifs en slideshare delen.

Op Instragram willen gebruikers juist de mens of het verhaal achter het merk of een bedrijf zien. Het gaat over jou als persoonlijkheid: wie ben je, wat doe je waar en wanneer, hoe en met wie. Hoe kun jij jouw verhaal of van je bedrijf, product of dienst verbeelden? Laat zien wat je bezighoudt, maar vergeet daarbij je producten niet!

7. Selfies

Selfies? Die werken echt niet op Pinterest. Het gaat namelijk helemaal niet om jou als pinner maar om jouw interesses. Pinners willen tips voor hun interieur of recepten voor een diner met vrienden, ideeën voor vakantie, knutseltips met de kinderen. Op Pinterest deel je elkaar interesses. Hoe jij er uit ziet en wat je precies doet op een dag boeit niemand.

Instragram staat vol met selfies. Vooral merken, grote artiesten en beroemdheden als de Kardashians maken hier veel gebruik van. Instagrammers willen de persoon achter het product zien. Beperk het aantal close-ups, maar laat wel jezelf zien! Wees creatief. Mensen willen niet alleen maar jouw (duck)face, maar willen juist weten wat je bezig houdt. Geef hen een kijkje in jouw wereld.

8. Hashtags

Sinds eind 2017 werkt Pinterest met hashtags. Gebruik er niet zoveel als op Instagram, houd het bij 3 -4 hashtags per bericht. Gebruik indien mogelijk ook evergreen of tijdsgebonden hashtags zoals bijvoorbeeld #kerst #pasen etc.

Op Instagram draait alles om hashtags. Zonder zoekwoorden met een hashtag word je niet gevonden. Gebruik maximaal 10 hashtaghs in je bericht en gebruik een eigen hashtag die kort en krachtig is en die past bij je bedrijf of merk.

9. Adverteren

Adverteren op Pinterest is helaas alleen nog mogelijk in Amerika en sinds kort in Canada. Adverteren kan door middel van Promoted Pins en medio 2015 is de Pin Knop gelanceerd waarmee direct aankopen gedaan kunnen worden vanuit de mobiele app.

Instagram is onderdeel van Facebook. Om te adverteren op Instagram is een advertentieaccount op Facebook nodig. Er zijn 3 soorten advertenties: fotoadvertenties, carrouseladvertenties en videoadvertenties.

Tot slot

Je kunt Pinterest en Instagram niet één op één met elkaar mengen. Ieder platform vereist een eigen specifieke aanpak. Wat is jouw doel, waar is jouw doelgroep het meest actief en hoe kun je hen het beste bereiken.

“LAAT NIET JE BERGSCHOENEN ZIEN,
LAAT ZIEN
WAT JE MET DIE BERGSCHOENEN KUNT DOEN!”

TEAM PINTEREST

Wil jij meer uit Pinterest halen? Download mijn 100 Pinterest tips voor meer traffic en verkoop.

Meer informatie

Wil jij weten hoe je optimaal gebruik maakt van de kracht van Pinterest voor jouw bedrijf?
Bel mij via 06 317 437 74 of kies voor een Account Check, Pinterest Advies of een Pinterest Training (een-op-een of voor een team)

Wat zijn nu precies de verschillen tussen Pinterest en Instagram en wat werkt het beste voor bedrijf. Lees meer op www.pinacademie.nl

Gratis Pinterest tips voor bedrijven

2019-04-11T13:14:10+02:00