Steeds meer bedrijven zien de mogelijkheden van Pinterest en zetten dit kanaal in om te groeien. Naast het delen van content in de vorm van pins is het ook mogelijk om advertenties te plaatsen. In deze blog vertellen we alles over het adverteren op Pinterest!

Waarom adverteren op Pinterest? 

Met meer dan 478 miljoen gebruikers wereldwijd is Pinterest niet meer weg te denken. Dit aantal groeit trouwens nog dagelijks. Voor bedrijven is het heel interessant om Pinterest in te zetten om producten en diensten te onder de aandacht te brengen. Pinterest zorgt er namelijk voor dat jouw merk wordt versterkt. Door Pins, video’s en foto’s te delen via Pinterest kun jij uitgebreid laten zien wat je als bedrijf te bieden hebt.

De voordelen van adverteren op Pinterest:

  • Je richt jouw advertenties op de interesses van jouw (potentiële) doelgroep;
  • Meer verkeer naar jouw website en dus een hogere conversie;
  • Adverteren vergroot jouw merk- en naamsbekendheid;
  • Zet meerdere campagnes in met verschillende doelstellingen;
  • Inzet van actieve re-marketing campagnes;
  • Lagere kosten dan Facebook, Instagram en Google Ads.

Pinners hebben een “koop mindset”

Het is algemeen bekend dat veel Pinterestgebruikers een hoge ‘koopbereidheid’ hebben, aangezien ze volop in de inspiratiefase zitten. 72% van de  ‘pinners’ geeft aan dat Pinterest hen inspireert om daadwerkelijk producten aan te schaffen, terwijl ze op dat moment eigenlijk nergens naar op zoek zijn. Daarnaast zegt 70% dat ze regelmatig nieuwe producten op Pinterest ontdekken.

In tegenstelling tot sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram zorgen de advertenties op Pinterest voor inspiratie. Zo zorg je ervoor dat je jouw doelgroep nog meer inspireert en aanmoedigt om jouw producten aan te schaffen.

Beginnen met Pinterest adverteren 

Zomaar met losse flodders schieten en in het wilde weg een advertentie inzetten is meestal geen goed idee.

Een paar tips als je begint met adverteren op Pinterest:

  • Bepaal een doelstelling, wat wil je met jouw advertentie bereiken? Wil je meer websitebezoekers, conversie, verkopen of werken aan jouw merkherkenning?
  • Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is;
  • Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden, zodat je het optimale uit jouw advertentie haalt;
  • Zorg voor inspirerende content die tijdloos is, zodat het na een tijd nog steeds aantrekkelijk is om naar te kijken.

Als je eenmaal een strategie hebt bepaald, bepaal je welke soort advertentie je gaat promoten.

Denk hierbij aan:

  • Pins;
  • Carrousels;
  • Videopins;

Naast de ‘standaard’ pins kun je op Pinterest namelijk ook videopins of een carrousel promoten. Hiermee val je nog meer op, zodat je ook nog eens extra verkeer naar jouw website genereert.

Hoe werkt adverteren op Pinterest dan precies? 

Om te beginnen met adverteren op Pinterest het een business account nodig. Vervolgens  ga je naar de ‘Pinterest Ads Manager’.

Stap 1: Maak een nieuwe advertentie aan in de Pinterest Ads Manager.

Stap 2: Stel jouw campagnedoel in. Dit is vergelijkbaar met het instellen van een doel zoals bij Google Ads.

Stap 3: Zorg dat je de details van de advertentiegroep opgeeft.

Stap 4: Selecteer jouw ‘targeting’ en kies vervolgens een advertentiebudget. Pinterest kan je helpen met automatische targeting, zo laten ze automatisch relevante content zien aan pinners die vergelijkbare zoekwoorden en interesses aangeven.

Stap 5: Kies nu welke pin je gaat promoten en zet jouw advertentie live.

Let op: check, check, dubbelcheck jouw advertentie goed. 

Meten = weten: weet je wat doet met Pinterest Adverteren

Check  het verloop van jouw campagnes, zodat je kunt meten welke advertenties het goed doen. Maar let op, het monitoren van advertenties is best een tijdrovende klus, houd er ook rekening mee dat het nodig kan zijn om je lopende advertenties te optimaliseren.

Pinterest adverteren uitbesteden? 

Denk jij na het lezen van deze blog: “allemaal leuk en aardig, maar kan ik het adverteren op Pinterest ook uitbesteden?”. Jazeker kan dat! Al jarenlang is de Pinacademie bezig met Pinterest, als geen ander kennen wij alle ins & outs en nieuwste trends. We helpen je met een Pinterest advertentiecampagne om je online advertentiestrategie te verbreden.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Bel 06 317 437 74 of mail naar welkom@pinacademie.nl

Vind je artikel interessant? Klik op de afbeelding hieronder en bewaar het op één van je borden op Pinterest