Als ondernemer of marketeer ben je altijd op zoek naar mogelijkheden om je merk te promoten en meer klanten aan te trekken. Heb je Pinterest nog niet overwogen in je marketingstrategie, dan is hoog tijd dat nu eens te doen!
Pinterest is een visuele zoekmachine en geen social media. Gebruikers ontdekken op Pinterest dagelijks nieuwe ideeën, inspiratie en producten. Pinterest heeft wereldwijd meer dan 450 miljoen actieve gebruikers. In Nederland zijn er 4 miljoen actieve gebruikers. Het biedt een geweldige kans voor bedrijven en merken om hun producten en diensten te tonen aan een publiek dat actief op zoek is naar inspiratie voor dingen die zij willen doen, maken of kopen.
Met de juiste Pinterest-strategie bereik je jouw doelgroep op een effectieve manier en kun je meer verkoop genereren. Ondanks dat Pinterest enorme kans biedt, wordt het helaas toch vaak over het hoofd gezien. Onderschat de kracht van Pinterest niet in je marketingstrategie! Daarom zet ik de voordelen van Pinterest helder voor je op een rij:
Vijf redenen om Pinterest in te zetten voor je bedrijf
1. Groot publiek
Zoals eerder genoemd heeft Pinterest een enorm publiek wereldwijd en ook in Nederland zijn er ook miljoenen actieve gebruikers. Dit betekent dat er een grote kans is om nieuwe klanten aan te trekken via Pinterestberichten en -advertenties.
Van de gebruikers is 80% vrouw (hallo: de beslissers in ieder huishouden!) en 20% man. De grootste leeftijdsgroep ligt tussen 25 en 44 jaar. Vooral onder hoger opgeleiden is Pinterest heel populair.
Pinterest wordt het meest gebruikt voor inspiratie op het gebied van:
- Mode
- Interieur
- eten en drinken
- beauty
- reizen
Dit laat zien dat Pinterest echt een interessant kanaal is voor merken die zich richten op vrouwen en/of producten en diensten aanbieden op deze onderwerpen.
2. Meer websitebezoek van geïnteresseerde bezoekers uit Pinterest
Een van de Super Powers van Pinterest is dat het traffic genereert naar je website. Geen Link-in-Bio waar toch niemand gebruik van maakt. En het is ook geen platform dat er alles aan doet om gebruiker maar binnen het platform te houden zoals Facebook en LinkedIn. Iedere afbeelding is heel simpel direct een link naar je website. Gebruikers weten dat iedere afbeelding linkt naar een webpagina waar zij meer informatie vinden over jouw product of dienst. Jouw website is precies waar jij deze geïnteresseerde doelgroep wilt hebben. Daar vervolg je met hen de klantreis. En dat doe je natuurlijk veel liever op je eigen website dan op een platform waar Zuckerberg of Musk ieder moment de boel kan veranderen.
3. Lange houdbaarheid Pinterest berichten
Berichten op Pinterest hebben een lange houdbaarheid en na maanden en zelfs jaren nog steeds verkeer naar je website. Dit is dus nog zo’n fijne Super Powers van Pinterest. Op andere platforms is je content na 24 uur al oud nieuws en krijgt jouw doelgroep het nooit meer te zien. Op Pinterest blijft je content nog jarenlang zichtbaar en keer op keer, maand na maand, trekt het nieuwe bezoekers aan.
De reden is dat Pinterestgebruikers actief op zoek zijn naar inspiratie en ideeën. Niet alleen wordt jouw content getoond in zoekopdrachten, vaak gaan mensen terug naar hun borden (waar ze de berichten opslaan in hun eigen account) om hun favoriete pins opnieuw te bekijken en door te klikken naar de website. Dit betekent dat jouw pins over een lange periode steeds weer organisch verkeer (dus gratis) blijven genereren. En daarmee dus ook een langdurige impact hebben op jouw merk en online aanwezigheid.
Daarnaast worden pins ook nog eens bewaard door andere gebruikers, die het bericht daarmee nog meer verspreiden en het dus nog langer relevant blijft. Ontwikkel daarom voor Pinterest een langetermijnstrategie met kwalitatief hoogwaardige pins met relevante en inspirerende inhoud. Hiermee genereer je meer websiteverkeer, betrokkenheid en merkbekendheid.
4. Pinterest gebruikers hebben een hoge koopintentie
Pinterestgebruikers zetten het platform in om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen voor projecten en aankopen. 89% van de Pinners gebruikt het voor inspiratie tijdens het plannen van hun aankopen en 47% van hen maakt aankopen op basis van pins die ze hebben gezien. Al dan niet bewust hebben ze een echte koopmindset. Bijkomend voordeel is dat de meeste zoekopdrachten binnen Pinterest non-branded zijn. Mensen staan open voor nieuwe merken en juist ook voor kleine bedrijven is dit zeer interessant.
5. Bereik gebruikers in verschillende stadia van de aankoopcyclus
Pinterest is een platform dat gebruikers bereikt in verschillende stadia van de aankoopcyclus. Bereik je doelgroepen op het moment dat ze actief zoeken naar inspiratie, ideeën en informatie over producten en diensten. Dit is dus al heel vroeg in het aankoopproces. Nog voordat mensen bewust zijn wat ze precies willen. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit, waardoor de kans groter wordt dat ze bij jouw bedrijf kopen.
6. Bonus tip
Pinterest-berichten worden ook getoond in zoekresultaten van Google, waardoor je vindbaarheid nog groter wordt. Win-win!
Samenwerken met influencers op Pinterest: een gouden kans voor Nederlandse bedrijven!
Als marketeer wil je natuurlijk het maximale uit je marketingstrategie halen. Negeer Pinterest daarom niet langer en ontdek hoe je deze visuele zoekmachine inzet voor jouw merk, product of dienst. Door samen te werken met influencers op Pinterest kan je het bereik en engagement zelfs flink vergroten!
Waarom influencer samenwerking op Pinterest?
Influencers op Pinterest hebben een groot volgerspubliek dat geïnteresseerd is in hun content. Door de juiste influencer te betrekken bij jouw marketingstrategie, presenteer je jouw producten of diensten aan de doelgroep van die influencer. Voor bloggers en influencers is Pinterest hét kanaal waar zij veruit het meeste webtraffic uit halen. Een gemiste kans als je Pinterest links laat liggen en tijd om serieus aandacht te geven aan dit kanaal.
Waarom Pinterest perfect is voor jouw visuele content?
Pinterest is de ideale plek om visuele content te delen. Het draait daarbij niet alleen om een goede foto, maar ook om inspiratie. Mensen zoeken op Pinterest naar ideeën en plannen voor dingen die zij willen doen, maken of kopen. Zorg daarom dat jouw content daarbij aansluit en inspiratie geeft waardoor jouw doelgroep op een pin klikt naar jouw website of deze bewaard op haar Pinterestaccount.
Hoe vind je de juiste influencers op Pinterest?
Een goede match tussen jouw bedrijf en de influencer is essentieel voor een succesvolle samenwerking. Zoek naar relevante pinners binnen jouw niche en neem contact met hen of hun mediabureau op om te zien of ze open staan voor samenwerking zoals het maken of delen van pins.
Ontdek de enorme kansen voor Nederlandse bedrijven op Pinterest!
Met meer dan 4 miljoen actieve gebruikers in Nederland en groeiende populariteit, is Pinterest echt de moeite waard op te nemen in je marketingstrategie. Door samen te werken met de juiste influencers, kan je jouw bereik en engagement nog verder vergroten. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag met Pinterest en ontdek de kansen voor jouw Nederlandse bedrijf!
Lange termijn
Ben je uit op een quick win? Dan is Pinterest niet voor jou. Pinterest is echt voor de lange termijn, daar zie je niet binnen twee weken al een vet resultaat. Bouw zorgvuldig en gestaag aan je account en passende content en je ziet dat het je keer op keer webtraffic oplevert. Geen korte resultaat dat na twee weken opdroogt maar een gestaag groeiende stroom potentiële klanten.
HOE NU VERDER?
Wil je Pinterest inzetten voor je bedrijf maar weet je niet waar je moet beginnen of doe je maar wat? Neem contact op voor een training op maat voor jou en je team. Bel 06 317 437 74 of stuur een bericht naar welkom@pinacademie.nl