Het lijkt wel alsof je er niet meer omheen kunt: verhalen – oftewel stories. Instagram begon ermee, gevolgd door Facebook en LinkedIn en uiteraard kon Pinterest niet achterblijven! Pinterest heeft onlangs de naam van Story pins veranderd naar Idea pins. Want..
“Behind every good idea, there is a story”
Met de Pinterest Idea Pins heb je de mogelijkheid meerdere korte video’s of foto’s achter elkaar te delen. Uiteraard helemaal in de stijl van jouw bedrijf of branding. Maar wat zijn Idea Pins nou precies, hoe gebruik je ze en wat kan je ermee?
Wat zijn Idea Pins precies?
Idea Pins lijken op Instagram stories. Toch heeft Pinterest er een eigen draai aan gegeven, wat maakt dat de Idea Pins een stuk interessanter zijn dan je in eerste instantie misschien denkt!
Aan een Idea Pin kun je meerdere foto’s en/of video’s toevoegen. De focus ligt daarbij meer op video. En denk daarbij ook aan jouw huisstijl: kleuren, logo en voeg ook tekst toe. Omdat veel mensen graag naar stories kijken, is het een goede manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Het gaat niet over jou!
In Stories op Instagram kun je veel van jezelf en behind-the-scenes laten zien. En je kunt mensen aan de hand van foto’s meenemen door jouw dag of week.
Dat werkt dus echt niet op Pinterest!
Daar zijn gebruikers niet geïnteresseerd in jou. Ze willen juist weten welke oplossing jij hebt voor hun “probleem”. Want ze zoeken iets nieuws voor hun interieur, of willen hun tuin opknappen, een etentje organiseren voor vrienden, zoeken dingen om zelf te maken voor hun huiskamer, leuke tips voor een weekendje weg of vakantie in Frankrijk, willen de nieuwste make-up trends zien of weten hoe ze hun zomerkleding kunnen stylen en combineren.
Hoe help jij jouw doelgroep? Dat “vertel” je in een Idee Pin door middel van video’s, foto’s en tekst. Zoals in dit voorbeeld hieronder.
Wat is het verschil tussen een gewone pin en een Idea Pin?
Het grootste verschil tussen een Instagramstory en een Idee Pin is de tijd die het zichtbaar blijft. Een Story op Instagram verdwijnt na 24 uur (tenzij je het opslaat als ‘hoogtepunt’) en een Idee Pin op Pinterest blijft ALTIJD bestaan. Het kost natuurlijk best wel wat tijd om goede stories te maken. Wel zo prettig dus dat ze niet na 24 uur al weer verdwijnen.
Wist je trouwens dat pins maanden tot jaren bezoekers naar je website brengen? Pinterest berichten zijn niet binnen 24 uur al oud nieuws. Keer op keer en maand na maand brengen ze steeds weer geïnteresseerde bezoekers naar je website.
Niet clickable, wel een link naar producten in Idee Pins
Helaas zijn Ideepins niet clickable. En dat is flink wennen want dat is nu juist de kracht van Pinterest: tot nu toe was alles clickable. Ieder bericht op Pinterest is een directe link naar een pagina in jouw website. Idee Pins dus niet. Het komt er op neer dat Pinterest haar gebruikers langer op het platform wil houden. Daarnaast willen ze gebruikers met Idee Pins een platform als creators bieden. Net zoals dat ook op TikTok en andere kanalen kanalen kan. En veel van die creators hebben geen website, maar kunnen binnen het platform heel groot worden.
De volgende links worden wel mogelijk (nu nog niet beschikbaar en straks alleen via mobile):
- link naar producten
- link naar bedrijven
- affiliate links
Helaas zijn Idea Pins dus niet clickable (wie weet wat de toekomst brengt. In Stories op Instagram kun je sinds kort ook een link naar een webpagina maken). Gelukkig kunnen pinners ze wel heel makkelijk opslaan in één van hun Pinterestborden. Nog een groot voordeel, naast dat ze altijd blijven bestaan, want zo krijgen nog meer mensen jouw Idee Pin te zien.
Meer volgers met Idee Pins
UITZONDERING: Er zijn 2 dingen bij een Idee pins waar mensen wel op kunnen klikken:
- De volg-knop die bij jouw bericht getoond wordt. Dit zorgt ervoor dat je met Idee Pins meer volgers kunt krijgen.
- Account-knop (jouw accountfoto met accountnaam). Daarmee gaan ze direct naar jouw account waar ze A. je pins kunnen bekijken of B. op de url van jouw website kunnen klikken
Omdat dit de enige mogelijkheden zijn tot klikken, wordt hier veel gebruik van gemaakt. Er is geen andere actie mogelijk.
Iedere Idee Pin heeft uitgebreide statistieken waarin je precies kunt zien hoeveel volgers de betreffende Idee Pin je op heeft geleverd, hoeveel mensen naar je account zijn gegaan.
5 voordelen van Idea Pins op een rijtje
Naast dat je zichtbaar bent voor jouw ideale doelgroep, heeft het inzetten van story pins meer voordelen. Ik zet ze voor je op een rijtje:
1. Idea Pins maken het makkelijk om hoogwaardige, langdurige, save-able content rechtstreeks op Pinterest te publiceren. En doe dit bij voorkeur met video. Zo kan je bijvoorbeeld stap-voor-stap van begin tot eind iets uitleggen zoals een DIY, een tutorial, een recept delen of een nieuw product uit jouw webshop uitlichten en laten zie hoe het werkt of laat zien hoe je een kledingstuk kunt stylen of een interieur kunt veranderen. Bedenk bijvoorbeeld eens hoe je de tips die in een blog geeft, kunt vertalen naar een Idea Pin met video en beeld. De mogelijkheden zijn eindeloos! Je hebt maximaal 20 pagina’s om een verhaallijn te delen in een Idea Pin.
2. Idee Pins blijven VOOR ALTIJD BESTAAN en verdwijnen niet na 24 uur zoals bij Instagram. Ideaal om langdurige ideeën te delen en geen kortstondige verhalen. Denk dus in evergreen content en niet in korte, snelle trends.
3. Andere Pinterestgebruikers kunnen jouw Idee Pins opslaan in een bord op hun eigen Pinterestaccount Stel dat jij de nieuwste collectie van jouw bedrijf uitlicht in een Idea Pin, dan kan een Pinterestgebruiker (jouw doelgroep dus!) deze opslaan om later nog eens te bekijken, of om naar jouw website te gaan en te kopen. Zo vergroot je de kans om te blijven hangen bij jouw doelgroep.
4. Al jouw Idea pins worden bij elkaar bovenaan in jouw Pinterestaccount bewaard. Ze zijn dus het eerste dat iemand ziet als hij of zij jouw account bezoekt.
5. Idea pins zijn niet clickable, maar werken wel heel goed om meer nieuwe volgers te krijgen.
Hoe maak je een Idea Pin?
Om te beginnen moet je een zakelijk Pinterest account hebben om een Idea Pin te kunnen maken.
Maar, hoe maak je nu precies een Idea Pin?
- Zorg dat je bent ingelogd op je zakelijke Pinterest account (vanuit je Pinterest app).
- Als je de functie al hebt klik je linksboven op ‘maken’ door op het pictogram te klikken en kies voor Idea Pin.
- Aan de rechterkant van je scherm kun je beginnen om een ontwerp te maken. Kies een foto, video of voeg zelf tekst toe.
- Wil je meer foto’s of video’s toevoegen? Klik dan linksboven op het plusje.
- Als je klaar bent met jouw verhaallijn geef je jouw Idea Pin een naam en voeg je het toe aan een bord
- Je kunt 10 tags toevoegen aan jouw Idea Pin om je bereik te boosten én de juiste doelgroep aan te trekken.
- Tot slot: klik op ‘publiceren’.
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken! Zorg er dan ook voor dat jouw Idea Pin gelijk de aandacht trekt en er voor zorgt dat mensen nieuwsgierig worden om te blijven kijken. Gooi dus niet zomaar wat plaatjes achter elkaar, maar bedenk een goed “verhaal” en inspireer jouw doelgroep. Pinterest adviseert te starten met een video.
Samenvatting Idea Pins
Idea Pins zijn dé trend in 2021 op Pinterest. Idea pins bieden de mogelijkheid om jouw dienst, product of werkwijze uit te lichten in maximaal 20 pagina’s die samen een verhaal vertellen. Idea Pins verdwijnen niet na 24 uur én kunnen opgeslagen/bewaard worden door andere Pinterestgebruikers!
Wil jij meer leren over het inzetten van Pinterest voor jouw bedrijf? Download dan nu mijn 100 gratis tips voor het gebruik van Pinterest!