Pinterest is een echte traffic-generator voor websites en webshops. Daarnaast blijken Pinterest-bezoekers ook nog eens graag te kopen. Een goede reden om als webshop aanwezig te zijn op Pinterest. Heb je eenmaal de do’s en dont’s van Pinterest onder de knie, dan kun je er zeker van zijn dat je meer nieuwe klanten aantrekt.

Wat is Pinterest nou precies?

Pinterest is anders dan andere social media. Bij Pinterest gaat het niet om liken of op elkaar reageren. Mensen op Pinterest plannen voor de toekomst: van leuke zomeroutfit tot gezonde maaltijd, van nieuwe keuken tot tuintips en van citytrip tot kinderkamer. Het gaat om interesses, dingen die je nog eens wilt doen, maken of kopen. En dat doe je door middel van foto’s. Pinterest is een heel visueel medium, alles draait om plaatjes en foto’s. Pinners slaan wat zij tegenkomen op internet of Pinterest overzichtelijk op in mappen (borden genoemd) op Pinterest. Als webshop wil jij met je producten in die borden terechtkomen!

Hoe werkt Pinterest?

  • Laat je webshop bezoekers direct jouw producten opslaan op Pinterest. Dit gaat via een speciale pin-knop of Pinterest buttons op de afbeeldingen. Hiermee maak je je webshop Pinterest- vriendelijk. Jij zit misschien nog niet op Pinterest, de kans is groot dat je klanten Pinterest wel al ontdekt hebben.

  • Zorg daarnaast dat je zelf aanwezig bent op Pinterest en pin je producten in borden die aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Dat is meer dan alleen je productfoto’s op Pinterest zetten. Verkoop je kleding en maak je daarbij gebruik van modellen, bedenk dan dat pins met gezichten en mensen die je direct aankijken 30% minder vaak gerepind worden.
  • Afbeeldingen met lichte kleuren scoren beter dan afbeeldingen met donkere kleuren. Maak zelf foto’s of maak je bestaande foto’s geschikt voor Pinterest. Plaatst niet zomaar foto’s maar zorg ook voor toegevoegde waarde. Geef tips en adviezen.
  • Zoekwoorden zijn heel belangrijk op Pinterest! Steeds meer bedrijven zijn actief op Pinterest, toch wordt onvoldoende gebruik gemaakt van de kracht van Pinterest. Zorg dat je gevonden wordt en pas in alle onderdelen zoekwoorden toe.

De 11 basics van Pinterest

1. Start direct met een businessaccount of zet je persoonlijke account om naar een businessaccount. Hiermee heb je toegang hebt tot de statistieken. Meten is weten! En als je weet wat goed werkt, weet je ook wat je meer kunt pinnen.

2. Zorg voor een goede Pinterest-naam, bij voorkeur de naam van je webshop.

3. Gebruik een goede profielfoto of logo.

4. Voeg een goede beschrijving toe en gebruik hierin zoekwoorden die je ook voor je webshop gebruikt. Gebruik niet alleen zoekwoorden, maar beschrijf waarover je pint.

5. Verifieer je website. Daarmee geef je aan dat je eigenaar bent van je website en wordt je profielafbeelding toegevoegd aan pins die afkomstig zijn van je site. Hoe je dit doet lees je op de Pinterest Help Site.

6. Maak minimaal 10 borden aan en geef ze een goede titel en beschrijving. Denk hierbij aan de interesses van je doelgroep. Verzin geen aparte creatieve namen, maar gebruik termen waar mensen op zoeken. Voor de borden kun je ook de indeling van je webshop als uitgangspunt nemen. Geeft niet alleen het bord een naam, maar zorg ook voor een goede bordbeschrijving.

7. Plaats in ieder bord minimaal 10 pins. Met minder foto’s lijkt je bord onaf en zullen mensen het minder snel volgen.

8. Zorg dat iedere pin ALTIJD een link naar de betreffende webpagina bevat. Dit is de kern van Pinterest: trafic genereren naar je webshop. Zonder link geen traffic. Pins zonder link zijn not done op Pinterest. Mensen willen via de link naar de webpagina om te kopen of om meer informatie over het product te vinden.

9. Geef iedere pin die jij zelf plaatst een goede omschrijving met zoekwoorden. Beschrijf waar je pin over gaat.

10. Plaats niet alleen maar pins van jezelf, maar repin ook pins van anderen die passen bij jouw merk en interesses.

11. Pin regelmatig, liefst iedere dag minimaal 10-20 pins. Maak daarvoor gebruik van een tool zoals bijvoorbeeld de Tailwind app.

Wat werkt goed op Pinterest?

Op Pinterest gaat het vooral om lifestyle. Dit betekent dat mensen willen zien hoe een product toegepast wordt. Neem dus niet klakkeloos je productcatalogus over op Pinterest, laat mensen juist zien wat zij met het product kunnen doen.

12. Vrijstaande productfoto’s op een witte achtergrond zoals veel in webwinkels gebruikt wordt, werken minder goed op Pinterest. Foto’s van bijvoorbeeld een tas die door een model vastgehouden wordt, zodat je ziet hoe groot het is en hoe de tas gedragen wordt, worden vaker gerepint.

13. Goede Pinterest foto’s hebben een staand formaat. Kleine liggende foto’s worden veel minder vaak gerepind. Zorg voor goede en scherpe foto’s van minimaal 150 dpi.

14. Afbeeldingen met gezichten worden minder vaak gerepind.

15. Geef je afbeelding een goede naam en een beschrijvende alt-tekst met zoekwoorden.

16. Maak gebruik van een call to action in je tekst.

17. Maak gebruik van Rich Pins. Je kunt hierbij extra informatie toevoegen zoals bijvoorbeeld de prijs. Pins met een prijs genereren 35% meer aankopen dan pins zonder prijsvermelding.

Enkele voorbeelden:

Pinterest tip wees behulpzaam en zorg voor meerwaarde

Pinterest voorbeeld webshops schoenen op Pinterest

Pinterest voor webshops. Ga naar pinacademie.nl voor meer informatie, advies of training

Wil je meer tips? Download gratis 100 Pinterest tips voor bedrijven

Meer informatie

Boek een Pinterest training voor bedrijven of bel 06 317 437 74 voor de mogelijkheden

Zet Pinterest succesvol in voor je webshop: 17 tips van de Pinacademie.nl
Download gratis 100 Pinterest tips voor bedrijven