Regelmatig spreek ik ondernemers die aangeven Pinterest te hebben uitgeprobeerd maar dat het voor hen niet werkt. Als ik dan hun Pinterestaccount bekijk, zie ik vrijwel meteen een aantal veel gemaakte Pinterest fouten. Het is een beetje een kip & ei-verhaal met Pinterest. Mensen zetten Pinterest niet in omdat het niet voor hen werkt. Maar omdat ze alles fout doen, werkt het niet. Wat nu als je wel alles goed doet?

Omdat ik bijna altijd dezelfde Pinterest fouten voorbij zie komen, heb ik ze op een rijtje gezet.

1. Pinterest inzetten zonder strategie

Omdat Pinterest zo anders is dan Instagram of Facebook is het voor veel mensen best lastig. En doen ze maar wat. Maar ze verwachten wel binnen 2 weken resultaat. Dat werkt natuurlijk niet. Bij Pinterest gaat het om de lange termijn. Het duurt een paar maanden voordat het voor je gaat werken. Met geduld en de juiste strategie levert het je heel veel verkeer naar je website of blog op. Daarvoor moet je je wel verdiepen in wat Pinterest is en hoe het werkt.

2 . Pinterest onvriendelijke afbeeldingen pinnen

Op Pinterest werken verticale afbeeldingen het beste. En toch zie je nog ontzettend veel horizontale afbeeldingen die gepind worden. Zonde van je tijd! Want deze afbeeldingen werken niet. Ze doen niets voor je bedrijf. Gebruik je tijd liever voor het maken van verticale Pinterest vriendelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld in de gratis tool Canva.

3. Geen link achter de afbeelding

Pinterest is geen fotoalbum waar je plaatjes op bewaard. Wat echt een zonde is op Pinterest, is dat je afbeeldingen upload zonder dat er een url aan gekoppeld is. De kracht van Pinterest is juist dat iedere afbeelding doorlinkt naar jouw website of blog.

Als mensen geïnspireerd raken door een pin, klikken ze door naar de website die erachter zit. Daar willen ze het hele artikel lezen, meer informatie vinden over het product etc. Zit er dan geen link achter dan mis je potentiële lezers en/of klanten. En sla je dus volledig de plank mis met Pinterest. Pinterest is een echte traffic machine. Maar kan dat alleen als je een link in je afbeelding plaatst.

4. Geen zoekwoorden in de beschrijving van je afbeelding

Pinterest is een zoekmachine. En zoekmachines gebruiken nu eenmaal zoekwoorden. Voeg jij geen zoekwoorden toe aan je pinbeschrijvingen dan vind jouw doelgroep jouw pins niet. Zo simpel is het. Met alleen maar een hele mooi afbeelding ben je er dus nog lang niet.

5. Geen omschrijving en/of categorie bij je borden

De meeste ondernemers hebben diverse borden op hun profiel. Hartstikke goed, mits ze ook relevant zijn voor hun doelgroep. Wat vaak vergeten wordt, is het invullen van de omschrijving en de categorie van het bord. Aan de hand van de omschrijving vinden mensen jouw pins sneller. En de categorie zorgt ervoor dat Pinterest weet waar jij over pint. Waardoor ze dit beter aan jouw doelgroep kunnen tonen.

6. Geen business account dus geen inzicht in statistieken

Veel ondernemers maken geen gebruik van een business account. Jammer, want daarmee kun je juist heel fijn je statistieken inzien. Welke pins doen het goed, wat niet en waar kan ik me op richten? Voor bloggers ook heel handig want door de statistieken doe je ook nieuwe ideeën op voor een nieuw blogartikel.

7. Geen bevestigde website

Je website bevestigen, oftewel verifiëren, is heel makkelijk. Is er een geverifieerde website aan je account gelinkt dan ziet Pinterest jou als content creator. En daardoor laten ze je ook sneller zien in de zoekresultaten. Daarnaast wordt je profielfoto bij de pins geplaatst die van jouw website komen.

8. Je website is niet Pinterest vriendelijk

Je hoeft zelf niet actief te zijn op Pinterest om toch jouw producten of artikelen erop terug te kunnen vinden. Zelfs zonder dat jij een Pinterestaccount hebt, kunnen jouw website bezoekers afbeeldingen opslaan naar hun persoonlijke Pinterestaccount. Mits je website of blog Pinterest vriendelijk is. Want ontbreekt er een pin knop en heb je geen staande pin afbeeldingen dan kunnen mensen jouw content niet pinnen.

Of, zoals genoemd bij punt 2, kunnen bezoekers alleen maar horizontale afbeeldingen in plaats van Pinterestvriendelijke verticale afbeeldingen pinnen. En die werken juist niet goed op Pinterest. Zorg er dus voor dat je website Pinterest vriendelijk is. Zo deel je niet als enige jouw content, maar stimuleer je jouw bezoekers ook te delen op Pinterest.

9. Onregelmatig pinnen

Pinterest geeft zelf aan dat je elke dag actief moet zijn om op te vallen. Dat klinkt als een boel werk, maar gebruik je daarvoor het programma als Tailwind, waarmee je de pins kunt inplannen, dan kost je dit slechts 1x per week of maand tijd. Een van de meest gemaakte Pinterest fouten die wordt gemaakt is heel actief zijn en dan opeens een paar maanden helemaal niet.

10. Je afbeelding in verschillende borden tegelijk plaatsen

Wat veel gebeurd is dat iemand een pin heeft gemaakt en deze direct op een stuk of acht borden plaatst. Dat heeft totaal geen nut. Je kunt dit beter verspreiden door het bijvoorbeeld in te plannen via Tailwind. Zo zet je jouw pin toch in diverse borden maar verspreid je het over meerdere dagen. Ben je meteen dagelijks actief. En heb je meer kans dat jouw doelgroep jouw pin ziet.

Dit zijn een aantal van de meest gemaakte Pinterest fouten. Maak jij je wel eens schuldig aan een (of meer) van deze Pinterest fouten?

Download gratis 100 Pinterest tips voor bedrijven