Succes op Pinterest is meer dan plaatjes kijken en bewaren. Pinterest is een zeer sterk middel om bezoekers naar je website te krijgen. Op Pinterest gaat het namelijk niet alleen om het plaatje, maar juist om alle informatie die er achter die afbeelding te vinden is. Iedere afbeelding linkt naar een pagina op een website. Bijvoorbeeld naar het recept met uitleg van de foodblogger, een artikel met tips voor een citytrip naar Lissabon op een reisblog of naar een productpagina in een webshop.
Pinterest is een stoomtrein die langzaam op gang komt. Verwacht niet binnen 2 weken al resultaat. Je moet een wat langere adem hebben en geduldig zijn. Maar hé… als die stoomtrein eenmaal rijdt, is ie niet meer te stoppen! En natuurlijk wil jij mee op die trein.
Heb je als blogger, webshop of bedrijf veel content? Verdiep je in Pinterest en je trekt meer bezoekers naar je website. Niet even, maar continue. Aan jou de taak om die bezoekers om te zetten naar klanten of inschrijvingen voor je nieuwsbrief.
Ik geef je graag tips voor succes op Pinterest voor bedrijven:
1. Zoek, zoeken, zoekmachine
Pinterest is een zoekmachine. Meer specifiek: een visuele zoekmachine en geen social media! Op Pinterest is er weinig tot geen contact tussen de pinners onderling. Lekker rustig, en ook geen negatief gedoe of geroeptoeter zoals op Twitter of Facebook. Gewoon een fijne plek met al jouw favoriete interesses. Maar hoe vinden andere jouw pins? Daarvoor gebruik je zoekwoorden. Net zoals je bij Google moet voldoen aan de regels van Google om gevonden te worden, geldt dit ook voor Pinterest. Weet welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn en gebruik ze op de juiste posities. Zorg dat je voldoet aan de regels van Pinterest.
2. Consistent zijn werkt
Pin regelmatig. Pin het liefst dagelijks 10 -15 pins. Zorg voor een continue stroom van jouw content, gecombineerd met content van andere pinners. Pin niet de ene dag 100 pins en dan weken helemaal niets meer. Als je Pinterest serieus aanpakt dan pin je niet alleen voor jezelf, maar pin met je doelgroep in gedachte. Wat spreekt hen aan? Wat willen zij zien? In welke fase van hun leven zijn ze? Wat past daarbij? Zorg dat zij regelmatig pins van jou in hun timeline zien, en dat je bij zoekacties getoond wordt. Vul je eigen pins aan met pins van anderen. Passend bij hun interesses. Dus.. wees consistent!
3. Bied meerwaarde met evergreen content! Geen selfies
Eerlijk is eerlijk: op Pinterest gaat het niet over jou. Niemand zit te wachten op jouw selfies. Op Pinterest willen gebruikers informatie. Zorg dus voor toegevoegde waarde. Maak je content zo waardevol mogelijk voor mensen op Pinterest. Geef tips, advies, leg uit. Laat stap voor stap zien hoe iets werkt. Maak lijstjes en uitgebreide artikelen. Bied meerwaarde. En dat werkt heel goed met evergreen content: informatie die lang actueel blijft. Zorg dat ze doorklikken naar jouw website en goede informatie krijgen met mooie – Pinterestwaardige – fotografie. Natuurlijk: het oog wil ook wat.
4. Zorg voor een herkenbare uitstraling
Zorg voor een duidelijke huisstijl. Dat begint al met je profiel en profielfoto. Zorg dat dit in lijn is met je huisstijl en je website. Maar voer dit ook door in je pins. Niet alleen in de toepassing van de stijl van je fotografie maar ook lettertype en kleurgebruik. Zorg voor een eigen stijl zodat mensen met interesse in jouw content direct jouw pins herkennen.
5. Pin in het seizoen
Pinners zijn planners. En dan ook nog meestal een of twee á 3 maanden eerder dan we gewend zijn. Zoals met Kerst bijvoorbeeld. Op Pinterest beginnen pinners 2 maanden van te voren al pins te verzamelen rondom Kerst: zoals Kerstrecepten, Kerstdecoraties, Kerstknutselen, Kerstmode, Kerstinterieur, Kerstfeest op school etc. Speel daar dus op in. Wacht niet tot een paar dagen voor de Kerst maar begin op tijd met het voorbereiden van artikelen en pins voor Kerst op Pinterest.
En het mooie van Pinterest! Die kerstrecepten van vorig jaar kun je nu gewoon opnieuw pinnen. Niets mis mee: wissel bestaande content af met nieuwe content. Zorg er ook voor dat je in het voorjaar geen pins over de winter of herfst plaatst. Klinkt voor de hand liggend. Maar het komt vaak voor. Dus pin rond Pasen niet over winterse stedentripjes of herfstgerechten. Pinners zijn daar op dat moment helemaal niet mee bezig. Pin in het seizoen en sluit daar op aan met je pins voor meer repins en kliks naar je website.
6. Gebruik Google Analytics voor inspiratie en nog meer Pinterest succes
Meten is weten. Weet wat werkt voor jou en maak daar meer van. Je ziet in Google Analytics bijvoorbeeld welke pins het meeste verkeer naar jouw website brengen. (Selecteer een periode, bijv. een jaar of kwartaal. Ga vervolgens naar Acquisitie -> Sociaal -> Overzicht -> Pinterest ) Bekijk je top 5 of top 10 eens goed. Wat hebben deze pins gemeen? Wat maakt dat ze goed scoren? Is het de afbeelding? Spreekt het onderwerp veel mensen aan? Of is het de vormgeving van de pin? Of de juiste zoekwoorden? Kun je meer artikelen en pins rond dit onderwerp maken? Of meer pins in dezelfde stijl maken?
Bonustip: wat wordt er vanaf jouw website gepind?
Misschien ben je zelf nog niet serieus met Pinterest voor je bedrijf bezig. Toch kunnen mensen wel al afbeeldingen van jouw website opslaan op hun eigen Pinterest-account. Je kunt dit eenvoudig checken. Kopieer daarvoor onderstaande link in je browser en plaats op de plek waar jouwurl staat jouw website (inclusief www). Je moet wel een Pinterest-account hebben om het resultaat te kunnen zien.
https://nl.pinterest.com/source/jouwurl/
En… pinnen mensen al vanaf jouw website? Tijd om er serieus mee aan de slag te gaan dus.
Volg de training Pinterest voor bedrijven, ondernemers, marketing medewerkers, social media medewerkers

Geef een reactie