Er zijn een aantal plaatsen waar je Pinterest statistieken kunt vinden. In Pinterest zelf natuurlijk, maar ook in Google analytics en in Tailwind (dé planningstool voor Pinterest). Maar wat houd je nu precies bij om te zien of je ook echt groeit op Pinterest?
Om Pinterest statistieken te zien, moet je een business account hebben. Zorg dus dat je deze hebt als je Pinterest Marketing inzet voor je bedrijf. Links bovenaan in je Pinterestaccount staat dan het woord STATISTIEKEN
Volgers
In het begin van Pinterest lag de focus heel erg op het aantal volgers van een account. Hoe meer volgers hoe beter. Inmiddels is dat veranderd. Pinterest is een zoekmachine en geen social media. Via zoekopdrachten binnen Pinterest krijgen mensen content te zien die zij interessant vinden. En daarvoor hoeven ze jouw Pinterestaccount helemaal niet te volgen.
Natuurlijk zijn volgers wel belangrijk. Zij zien als eerste jouw content. En hun interactie met jouw content bepaalt hoe Pinterest het vervolgens aan gebruikers met dezelfde interesses laat zien. Het is dus belangrijk dat je goede content maakt waar mensen op willen doorklikken. En dat ze niet alleen maar plaatjes kijken. Want aan kijkers alleen heb je niets. (kijken, kijken niet kopen!)
Wil meer volgers? Lees dan: 6 tips voor meer volgers op Pinterest
Maandelijkse kijkers
Bovenaan je pagina staan jouw maandelijkse kijkers vermeld. Hier staren veel mensen zich helemaal blind op. En raken in paniek als dit getal daalt. Maandelijkse kijkers wil zeggen: het aantal personen dat jouw content te zien krijgt. Dat kan via hun feed omdat zij jouw account of een bord van jou volgen. Daarnaast kan jouw content getoond worden als mensen een zoekopdracht doen. Hoe meer mensen jouw content zien, hoe beter dus. Maar… als ze alleen maar plaatjes kijken. Niet klikken op jouw afbeelding. En al helemaal niet doorklikken naar jouw site. Dan heb je dus niets aan al die kijkers.
Daarnaast fluctueert dat getal nogal. Dat kan bijvoorbeeld met de seizoenen te maken hebben. Foodbloggers gaan bijvoorbeeld skyhigh in december. Iedereen zoekt dan naar recepten voor Kerst. Daardoor stijgt ook hun aantal maandelijkse kijkers. In de maanden daarna zakt dit getal weer een beetje.
Een andere manier waarop het aantal Maandelijkse kijkers stijgt, is als jij je Pinterestaccount goed hebt ingericht. Dit is het eerste getal dat je ziet veranderen. Dit kan soms naar beneden gaan omdat je je meer focust op de juiste doelgroep. Meestal zal het geleidelijk aan stijgen. Dan weet je dat je goed bezig bent.
Maar wat is nu het belangrijkste om te meten op Pinterest?
Statistieken in Pinterest
Hiervoor klik je linksboven in je business account op het woord STATISTIEKEN en vervolgens op OVERZICHT. Je ziet nu het Pinterest Analytics dashboard.
Begin als eerste in de linker kolom.
Datumbereik
Hier kun je verschillende perioden bekijken. Ik bekijk meestal de laatste 30 dagen of selecteer een maand.
Geclaimde accounts
Selecteer jouw website
Aan de rechterkant zie je een menu en als je erop klikt, krijg je heel veel opties. Wil je weten of Pinterest-marketing voor je werkt, dan zijn de twee belangrijkste statistieken LINKKLIKS en KEER BEWAARD
Linkkliks zegt het al, dit gaat over het aantal keer dat op een afbeelding doorgeklikt is naar jouw website. En dit is reden waarom je Pinterest gebruikt: je wilt meer bezoekers op je website hebben. Waar je mensen een aanbieding laat zien, waar ze iets kopen of zich inschrijven voor jouw e-maillijst.
Keer bewaard gaat om het aantal keer dat jouw bericht bewaard is. Dit is een signaal voor Pinterest dat dit goede content is dat ze aan meer mensen kunnen laten zien. Maar ook… hoe meer mensen jouw content bewaren, hoe groter de kans is dat ook andere gebruikers dit zien en willen doorklikken naar jouw website. Je wilt dus dat mensen jou berichten repinnen, bewaren binnen Pinterest. Hoe meer repins hoe beter.
Maar… als veel mensen jouw pins bewaren maar er uiteindelijk niet op klikken dan gaat er iets mis. Dan moet je nog eens goed naar je afbeeldingen kijken. Waarom klikken mensen niet door naar jouwe website?
Scroll nu iets verder naar beneden, naar de optie POPULAIRSTE PINS
Ook hier kijk je vooral naar Linkkliks en Keer bewaard.
Natuurlijk kun je ook de andere statistieken bekijken, maar je wilt vooral weten welk type inhoud en welke afbeeldingen daadwerkelijk worden opgeslagen en verkeer naar je website brengt. Waarom werkt deze content en kun je hier meer van maken?
Kliks naar de website
Pinterest is een kei in het brengen van bezoekers naar jouw website. Mensen klikken op één van jou berichten en komen daarmee op een pagina binnen jouw website terecht. Dat is het meest belangrijke getal om in de gaten te houden. Dit betekent dat je goede content maakt voor Pinterest dat direct verkeer naar jouw website brengt. Dat is de kracht van Pinterest: het brengen van gratis bezoekers naar jouw website of blog. Pinterest laat hiermee Facebook en Instagram vér achter zich.
Als jij deze mensen op je website hebt, op een specifieke pagina, is het aan jou om hen daar te verleiden tot het inschrijven voor jouw nieuwsbrief of het kopen van jouw product.
Bezoekers vanuit Pinterest zijn echt geïnteresseerde bezoekers. Zij spenderen tijd op je site, kijken rond, lezen jouw content en klikken door binnen jouw site.
Google Analytics
Maar waar vind je nu precies al die bezoekers uit Pinterest naar jouw website? Daarvoor duik je in Google Analytics.
- In Google Analytics klik je in de linker kolom op ACQUISITIE
- In het drop down-menu kies je voor SOCIAAL
- Vervolgens kies je voor OVERZICHT
Scrol iets naar beneden in je scherm. Je ziet nu de verschillende social media kanalen en hoeveel sessies deze naar je website gebracht hebben.
Selecteer rechts bovenaan de pagina een periode/tijd. Kijk bijvoorbeeld eens over een heel jaar. Of check je cijfers per maand. Welke kanalen staan in de top 3? Zie je een groei vanuit Pinterest?
Als je op het de link Pinterest klikt, ga je een niveau dieper. Hier zie je alle pagina’s waarop bezoekers terecht gekomen zijn vanuit Pinterest. Welke pagina’s scoren het beste? En waar ligt dat aan denk je? Is het een populair onderwerp. Was de pin die je hierbij gemaakt heel goed?
Natuurlijk kun je nog veel meer statistieken bekijken. Belangrijks is om te weten of mensen binnen jouw site doorklikken naar ander pagina’s. Hoeveel tijd ze op je site besteden. En vooral: kopen ze jouw producten? Schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief? Leer van je cijfers en stuur je strategie bij.
Onthoud dat het webverkeer het hele jaar door fluctueert op basis van verschillende factoren (je niche, seizoen gebondenheid van je branche, tijd van het jaar, enz.). Als je in de de zomer een daling in het verkeer ziet, maak je dan geen zorgen. Dit is volkomen normaal!
Wil je meer weten over Pinterest? Volg de Pinterest Power Training of het 3-daagse Pinterst Power Groei Traject
DOWNLOAD NU gratis Xcel document voor jouw Pinterest statistieken
Het is goed om je statistieken maandelijks inzichtelijk te hebben. Daarvoor gebruik ik zelf een Xcel document. Download deze nu hieronder.
Vul je gegevens in en download direct de Excel sheet voor jouw Pinterest statistieken
