Pinterest heeft een aantal veranderingen doorgevoerd en nieuwe tools toegevoegd. Van een verbeterd bedrijfsprofiel tot de nieuwe tab voor je Pinterest Shop. Dit maakt het nog makkelijker mensen op Pinterest te inspireren om actie te ondernemen. Pinterest is daarnaast ook persoonlijker geworden. En binnenkort zijn ook Storypins mogelijk. Dit wordt momenteel in Amerika uitgerold.

Let op: er kan verschil zitten tussen de opties op mobiel en desktop. De voorbeelden die je hier ziet zijn gemaakt op desktop.

1. Personaliseren van je bedrijfsprofiel

Breng je pins en producten nog beter onder de aandacht met het nieuwe Bedrijfsprofiel. Eindelijk is het mogelijk om een eigen afbeelding of video te uploaden (naast je profielfoto) als cover afbeelding. Je kunt nu nog makkelijker je merk en producten laten zien. Dit pas je als volgt aan:

  1. Ga naar je bedrijfsprofiel
  2. Klik rechtsboven op het pen-icoontje
  3. Je kunt nu een afbeelding of een video uploaden. Het formaat is 1600×900
    Je kunt ook één van je borden selecteren. Bijvoorbeeld een bord waar al jouw producten in staan. Deze worden dan als profielafbeelding getoond. Deze laatste functie bestond al.

 

 

2. Zakelijke hub

Je hebt nu een zakelijk hub. Hier vind je overzichtelijk bij elkaar hoe je pins en je advertenties presteren. Waar vindt je dit precies:

  • Klik rechtsboven, naast de zoekbalk, op je foto + accountnaam.
  • Klik vervolgen in het dropdown scherm op de rode knop ZAKELIJKE HUB.
  • Dit ziet er als volgt uit:

 

 

3. Pinterest shopping

De nieuwe Kopen tab maakt het makkelijker voor mensen om je producten te vinden en te kopen. Alle productpins staan overzichtelijk bij elkaar onder de Kopen tab. Zorg dat je hiervoor de Uitgebreide Productpins (Rich pins) gebruikt. Dit is een HTML-script dat je in je website moet zetten.

Productpins worden verrijkt met metagegevens en opgemaakt zodat pinners weten dat ze te koop zijn. Ze bevatten een producttitel en beschrijving, en informatie over prijs en beschikbaarheid.

Een andere manier is om via Catalogi dagelijks je nieuwe shopartikelen te updaten. Vooral interessant voor grote shops (nog niet voor Nederland, wel al in andere landen in Europa beschikbaar).

Wehkamp heeft al de KOPEN tab.

 

 

4 Direct Chatten via Pinterest

Op Pinterest was er tot nu toe nauwelijks interactie. Vond ik op zich wel prettig. Je hoefde niet in de gaten te houden of je nog op mensen moest reageren, simpelweg omdat dat niet kon. Dat gaf een hoop rust. Maar… het heeft natuurlijk wel heel veel voordelen als je direct met je doelgroep in gesprek kunt gaan. Je kunt nu dus chatten op Pinterest.

Meld je aan bij Pinterest-berichten om een “bericht “-knop op je profiel te krijgen. Mensen kunnen dan in real-time contact met je opnemen. Dit doe je in de volgende 4 stappen:

  1. Klik helemaal rechts bovenaan op de edit-optie ( de drie puntjes …)
  2. Kies voor Instellingen wijzigen
  3. Scroll iets naar beneden, naar de Opties voor berichten
  4. Vink het hokje aan achter de tekst Berichten verzenden en ontvangen op je Pinterest-account aan
    In je profiel wordt nu een chat-icoon getoond. Het kan eventjes duren voordat dit zichtbaar is.

 

5. Story Pins

Story pins worden momenteel uitgerold in Amerika. Een nieuwe manier om ideeën en inspiratie te delen. Een storypin kan tussen de 2 en 20 schermen bevatten. De eerste is steeds de cover-afbeelding. Er kunnen afbeeldingen, tekst en links gebruikt worden. Het lijkt veel op Instagram stories. Het verschil is dat je dus meerdere stories met verschillende onderwerpen kunt maken. Binnen 1 onderwerp kun tot 20 schermen een verhaal vertellen en los gaan met je creativiteit. Zo kun je per product of per blog een verhaal vertellen; via een storypin maken.

 

Bewaar op Pinterest

Vind je dit artikel interessant? Bewaar het dan op één van je Pinterest borden. Klik op één van de afbeeldingen hieronder.

 

Download gratis 100 Pinterest tips voor bedrijven