Zeg eens eerlijk; hoeveel tijd ben jij per dag kwijt aan sociale media?

Is dat een uurtje per dag of hang je stiekem toch wel meerdere uren rond op Instagram of Facebook? Tijdens mijn trainingen en webinars doe ik regelmatig een klein onderzoek en wat blijkt? De meeste mensen zitten al snel tussen de 5 en 10 uur per week op sociale media! Laten we eerlijk zijn, als ondernemer heb je wel wat beters te doen toch? Nog steeds horen we regelmatig dat je actief MOET zijn op de socials om meer naamsbekendheid te krijgen en om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Wat als ik je vertel dat dit gemakkelijker kan? En dat je daarmee meer bezoekers naar jouw website krijgt? Yes, je hoort het goed: met Pinterest kun je dit dus wél bereiken! Ik deel wat feiten en cijfers over Pinterest met je, zodat je ziet wat Pinterest voor jouw bedrijf kan betekenen.

Het beste resultaat met de minste volgers krijg je met Pinterest

Op Pinterest hoef je niet perse duizenden volgers te hebben om een groot bereik te creëren. Ook als je weinig volgers hebt, kun je met een goede strategie heel veel mensen uit jouw doelgroep bereiken. Vergelijk dat eens met alle uren die je investeert om interactie aan te gaan met volgers op Instagram, Facebook of Linkedin. Daar zit je dan met een handjevol hartjes en likes, maar levert het je ook écht wat op?

Zonder te adverteren kun je met de organische kracht van Pinterest wél heel veel bereiken!

 

 

Ik zet de voordelen van Pinterest voor je op een rijtje:

  • Pinterest brengt direct bezoekers naar je website.
  • Je bespaart tijd, want interactie is niet nodig.
  • Het organische bereik (dus zonder adverteren) is veel groter dan op Facebook en Instagram.

Als je een bericht live zet, hoef je er op Pinterest niet veel meer voor te doen. Vergelijk dit eens met LinkedIn, waar de interactie binnen het eerste uur dat je jouw bericht geplaatst hebt, het bereik bepaalt. Daar is het dus ontzettend belangrijk om alert te zijn en te reageren en de interactie op gang te houden, zodat je bereik omhoog gaat.

Op Pinterest is dat totaal niet nodig want er is nauwelijks tot geen interactie. Je upload een bericht op Pinterest en gaat door met dingen die belangrijker zijn dan de hele tijd op socials zitten en interactie op gang te houden. We hebben wat beters te doen toch?

Pinterestgebruikers gebruiken Pinterest heel actief voor wat zij willen DOEN, MAKEN of KOPEN.

Op sociale media laat je vooral zien wat je gaat doen of hebt gedaan. Daarentegen gebruiken Pinterestgebruikers dit platform vooral voor zichzelf, om inspiratie op te doen om dingen om te doen of te maken of kopen. Pinterest is een happy place zonder negativiteit!

 

Feiten en cijfers

Mensen zitten op Pinterest in de ‘inspiratiefase’. Deze belangrijke fase wil jij als bedrijf niet missen. In die vroege inspiratiefase wil jij met je producten en diensten al gezien worden door jouw doelgroep.

  • Pinners zijn kopers! 72% van de pinners gebruikt Pinterest om te beslissen wat zij (offline) uiteindelijk gaan kopen – Volgens onderzoek van OmnicoreAgency.com.
  • 87% van de gebruikers zegt dat zij daadwerkelijk iets kopen vanaf Pinterest.
  • 2/3e van de pins representeren merken of producten.
  • Evergreen content (berichten die niet onderhevig zijn aan trends) op Pinterest zorgt voor dagelijkse bezoekers naar je website. De content blijft bestaan en heeft dus een hele lange levensduur.
  • Maandelijks 2 biljoen zoekopdrachten, Pinterest is een zoekmachine!

Levensduur sociale media berichten

Heb jij wel eens kritisch gekeken naar de levensduur van jouw sociale media berichten? Oftewel, weet jij hoe lang jouw bericht effect heeft?

Ik zet wat feiten voor je op een rijtje:

 

Realiseer je dat dit allemaal organisch is, zonder adverteren!

Waar besteed jij je tijd aan?

Pinterest werkt hard voor jou. De tijd en energie die je erin steekt, levert je het meeste op van alle sociale media! Vergelijk dit eens met Facebook of Instagram waarbij jouw bericht binnen een dag gewoon oud nieuws is…. Als die tijd en energie die jij steekt in maken van content is binnen een dag oud nieuws en niet meer zichtbaar. Op Pinterest brengt zowel nieuwe maar ook jouw oude content keer op keer bezoekers naar je website.

 

Pinterest werkt voor jou en niet tegen jou

Ik zeg altijd (heel zwart/wit) Pinterest werkt voor jou. Alle andere kanalen werken tegen jou. Het is er namelijk helemaal op ingericht om direct geïnteresseerde bezoekers naar je website te brengen. Dus geen hartjes, duimpjes of likes. Maar keihard bezoekers naar je website. Die interesse hebben in jouw producten of diensten. En geen gedoe met LINK IN BIO – waar meer dan 70% al af haakt. Of zoals bij Facebook waar maar slechts 1-3% van al je volgers jouw berichten te zien krijgen. Heb je eindelijk een fijn bezoekersaantal opgebouwd, ziet nog niemand jouw berichten! Zoals al eerder gezegd, op Pinterest kun je ook met heel weinig volgers een heel groot bereik hebben. Mits je het goed aanpakt natuurlijk.

Facebook, Linkedin, Instagram willen vooral dat jij binnen dat platform blijft. Dus niet weg klikt naar een website. Pinterest is daar juist een kei in! Direct bezoekers naar je website brengen. Naar jouw producten en diensten, je webshop of blog. Dat is effectiever dan een hartje of een duimpje.

 

Tips voor succes op Pinterest

Je wilt jezelf en jouw bedrijf op de juiste manier laten zien, waarom? Omdat je een groter bereik wilt krijgen binnen jouw doelgroep. Dan moet je Pinterest écht inzetten als zoekmachine. Die hele mindset zoals je gewend bent bij sociale media, mag je op Pinterest helemaal vergeten!

  • Een goed ingericht account op Pinterest is de dé basis voor succes.
  • Als je borden gaat maken, zorg dan voor duidelijke en heldere namen.
  • Maak borden die aansluiten bij de interesses van je doelgroep
  • Deel jouw kennis, geen selfies
  • Lange pins scoren beter dan korte pins (formaat 2:3 – zie hieronder)

 

Kijk nu eens naar jouw eigen socials. Waar heb jij uiteindelijk het meeste aan? Aan allemaal hartjes, duimpjes en likes of directe bezoekers naar je website? Waar je jouw producten en diensten aanbied. You tell me….

 

Een optimaal account zorgt voor een optimaal bereik

Bij een groot deel van mijn klanten komt wel 70 tot 90% van al het social media-verkeer vanuit Pinterest! Gratis én organisch. Vergelijk dit eens met Facebook en Google-advertenties, waarbij je betaalt per klik…

Tip: kijk eens in jouw Google Analytics account waar jouw bezoekers vandaan komen. Haal jij nu genoeg uit Pinterest of is het tijd voor actie?

 

 

Wil jij aan de slag met Pinterest, zodat jij meer bezoekers én meer omzet uit sociale media gaat halen? Meld je aan voor mijn Pinterest Training voor bedrijven en zorg dat jij en je team voorlopen op jullie concurrenten!

Download gratis 100 Pinterest tips voor bedrijven