Daar gaan we weer… Weer een selfie maken voor Instagram. Zit je haar goed? Kijk je wel goed? Wat ga je nu weer eens behind the scenes laten zien? Je geneert je rot als je weer met die selfiestick in de weer bent. Kom je wel lekker spontaan over? En je liket maar weer eens een foto van een latte bij een kek koffietentje. En dan ook nog Stories en Live gaan! En weet je het echt niet meer, dan gooi je er maar een inspiratie quote in.
Vind jij het ook iedere keer weer een ding? Dat persoonlijk zijn en posten op Instagram? Hoe vaak ik het niet hoor van mensen, hoe lastig ze het vinden. En dat zij toch wel moeite hebben met die stream vol selfies. Want waar gaat het nu uiteindelijk allemaal om? Stop er lekker mee! Ik weet namelijk een ontzettend goed alternatief voor je. Dat direct heel veel verkeer naar je website brengt. En natuurlijk veel meer verkoop realiseert!
1. Géén selfies
Hoe lijkt je dat? Een tool waar je geen selfies hoeft te plaatsen. Een utopie zou je denken, maar het bestaat. Pinterest! Op Pinterest werken afbeeldingen zonder gezicht veel beter dan afbeeldingen met gezicht. Selfies werken er zelfs helemaal niet. Halleluja!
2. Géén behind the scenes
Op Pinterest wil helemaal niemand weten waar jij bent en met wie. Of hoe je werkplek er uitziet, wat je vandaag aan hebt en welke koffie je drinkt. Behind the scenes? Lekker boeien! Dat is dus totaal niet interessant op Pinterest. Op Pinterest hoef je helemaal niet persoonlijk te zijn. Wel zo relaxed toch?
3. Iedere afbeelding is een link!
En het wordt nog beter op Pinterest! Géén gedoe met ‘link in bio’ of Linktree. Ieder plaatje is direct een link naar de betreffende pagina op je website of blog. Super makkelijk: met 1 klik is de bezoeker direct waar hij moet zijn. Pinterest genereert daarmee direct traffic. Heerlijk praktisch toch?
4. Géén interactie
Wat? GEEN INTERACTIE?
Je kan op Pinterest niet eens “liken”. En helemaal niemand verwacht een reactie op een bericht. Het is eerder: “Doe ff normaal. Laat me met rust. Daarvoor plaats ik geen berichten op Pinterest.” Ja, echt! Iedereen zit op Pinterest lekker in haar (of zijn) eigen bubbel. Gewoon lekker bezig te zijn met dingen die interessant, leuk, boeiend of van waarde zijn. En niemand is bezig met wat een ander van jouw ziet. Pinterest is een happy place waar je puur voor jezelf zit.
Mensen bewaren alleen dat wat voor hen interessant is op hun eigen Pinterestaccount. Het is dus aan jou de taak om op Pinterest interessante content te delen die aansluit bij jouw doelgroep. Content die zo interessant is dat anderen het willen bewaren op hun eigen account. Zodat zij kunnen klikken en naar jouw website gaan op een moment dat hen dat het beste uitkomt. Om jouw product te kopen, jouw artikel te lezen of jouw weggever te downloaden. Jij hoeft dus nergens op te reageren of te liken. En je hoeft niets van je zelf te laten zien. Klinkt als dé ideale plek toch?
5. Géén politiek en géén negativiteit
Doordat er geen interactie is en iedereen in haar of zijn eigen bubbel zit, is er ook geen negativiteit. Het is er heerlijk rustig. Geen politiek, geen haters, geen roeptoeters die elkaar voor rotte vis uitmaken, zoals op Facebook.
Saai? Juist niet. Want je bent alleen bezig met dingen die jij leuk vindt. En dat hoef je met niemand te delen en er is niemand die daar iets van vindt.
6. Deel je kennis, niet je selfie
OK, selfies niet en behind the scenes ook niet. Wat deel je dan wel op Pinterest? Jouw kennis! Of jouw producten. En jouw kennis over jouw producten. Geef tips, adviezen, how-to’s.
Bied meerwaarde! Deel jouw kennis. Daar zoeken mensen naar op Pinterest. Bijvoorbeeld:
- de leukste stedentrips in Nederland,
- tips om je kind beter te laten slapen,
- de lekkerste BBQ-recepten met vis,
- 10 onmisbare apps voor ondernemers,
- verbeter je productiviteit in 4 stappen,
- de leukste jurken in de nieuwste trendkleur,
- stylingtips voor je badkamer,
- kinderhapjes met zoete aardappel
- etc. etc.
Snap je het? Leef je uit! Jij hebt zoveel waardevolle kennis. Deel jouw kennis op Pinterest en trek hiermee mensen naar je website of blog.
7. Jouw content is en blijft actueel, ook over 2 maanden
Content op Facebook is binnen een paar uur oud nieuws. Net als op Instagram en Twitter (is er nog iemand actief op Twitter?). Op Pinterest brengen berichten iedere dag opnieuw verkeer naar je website of blog. Weken, maanden en soms zelfs jaren lang. Eerlijk waar!
Ik zie het dagelijks bij mijn klanten. Met evergreen content, content die actueel blijft, waarvan je waarschijnlijk al heel veel artikelen op je blog of site hebt staan. Kennis die je al eerder gedeeld hebt, maar nog niet op Pinterest.
Op Pinterest zoeken mensen keer op keer naar jouw content. Week in, maand uit. Dat zou toch wat zijn! Dat de energie en tijd die jij stopt in het schrijven en maken van artikelen gewoon keihard beloond wordt. Door mensen die iedere keer jouw informatie willen lezen of jouw product willen kopen.
Welkom bij Pinterest: join the club!
8. Organisch bereik is ongekend!
Op Pinterest was alles heel lang gratis. Sinds april 2019 is het mogelijk om te adverteren. Het organisch bereik op Pinterest is echter nog steeds ongekend groot. En laat Facebook en Instagram daarmee ver achter zich. Wil jij bezoekers op je website in plaats van likes op social media? We zijn allemaal druk. Dan besteed je toch het liefst je tijd aan iets dat echt werkt. Pinterest the place to be!
9. Geen gedoe met je feed!
Op Instagram is het belangrijk dat je naast goede berichten ook nog een prachtige lay-out hebt. Waar al je afbeelding mooi bij elkaar passen. in dezelfde kleur. Godzijdank is dat op Pinterest gelukkig niet nodig. Je moet natuurlijk wel goede berichten maken waarbij afbeelding en beschrijving elkaar versterken. Maar je hoeft geen rekening te houden met de pin ervoor of de pin erna. Daar kijkt namelijk helemaal niemand naar. Zo niet interessant.
10. Jouw doelgroep is er al
Pinterest heeft wereldwijd 300 miljoen accounts, waarvan 3 miljoen in Nederland. De grootste doelgroep op Pinterest zijn vrouwen tussen de 22 en 54 jaar. 60% van de huishoudens op Pinterest heeft kinderen onder de 5 jaar. Is dit jouw doelgroep? Hallo, waar wacht je nog op?
Van Pinterest werd gezegd: “Dat is voor vrouwen en trouwen!” Nou, ik kan je vertellen: dat is allang niet meer zo. Op Pinterest barst het van de niches. En van bedrijven in die niches, die ontzettend goed zakendoen met Pinterest. Zo heb ik o.a. klanten die tangoschoenen verkopen, die scoren met tips over sparen en beleggen, die recepten delen, vertellen hoe je vegan kunt leven, fotografiecursussen en -boeken verkopen en tips voor ouders en kinderen geven.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn mensen op Pinterest die er naar zoeken. Heb jij of heeft jouw bedrijf waardevolle content te delen? “Dan kun je niet om Pinterest heen!”, zoals deelnemers aan mijn inspiratie workshop altijd concluderen. En daar sta ik 100% achter!
11. Jij zit er ook op!
Zeer waarschijnlijk heb jij een Pinterestaccount. Ooit eens aangemaakt, maar nooit iets mee gedaan. Omdat je er niets van snapt. Hoor ik regelmatig. Of je zit puur voor jezelf op Pinterest en doet er niets mee voor je bedrijf. Omdat je er nooit aan hebt gedacht dat dat ook een optie is. Hoor ik ook vaak. En ik snap het. Er is al zoveel en dan ook nog Pinterest? Met Facebook wordt het steeds lastiger om je doelgroep te bereiken. Je moet iets met video en adverteren. En ook Instagram wordt steeds complexer met toevoegingen als Instagram (Live) Stories.
De kracht van Pinterest is dat het heel veel verkeer naar je website brengt. Op een hele simpele manier. GRATIS. Een win-win dus!
En ja, ik hoor ook vaak het kip-en-eiverhaal. “Wij doen niet aan Pinterest want het werkt niet voor ons.” Snap ik ook. Als je geen strategie hebt en je het niet doet volgens de regels van Pinterest. En je zet gewoon maar wat foto’s op Pinterest. Dan gaat het inderdaad niet werken. Dan sla je de plank volledig mis.
Maar wat als je nu wel een strategie hebt? Als je wél weet hoe het werkt? Sinds de start ben ik actief bezig met Pinterest. Ik weet precies hoe jij het in kunt zetten voor je bedrijf. Waar je begint, welke stappen je moet nemen, hoe je goede pins maakt, je resultaat behaalt en je je omzet verhoogt. Keer op keer pas ik met mijn klanten deze strategie toe. En het werkt! Ook voor jou!
Inmiddels halen klanten meer dan 60% van hun social media-verkeer uit Pinterest. En meer dan 20% van al het web-verkeer rechtstreeks uit Pinterest. Bij hen staat Facebook al lang niet meer op 1. En ook Instagram niet. Zij halen de meeste resultaten met Pinterest. Weet jij een andere tool dat zo sterk voor je werkt?
Moet ik echt stoppen met Instagram?
Nee, natuurlijk niet! Dat is om jouw aandacht te trekken. Want als jouw doelgroep daar aanwezig is, het voor jou werkt, het jouw plek is en je het heel leuk vindt om te doen, dan moet je er zeker blijven.
Ik wil je vooral laten weten dat er een hele interessante tool is, die door veel bedrijven genegeerd wordt. Omdat ze niet weten dat het zakelijk ingezet kan worden en omdat ze niet weten hoe het werkt.
Mijn klanten en ik merken dagelijks hoe sterk de kracht van Pinterest is. Dat Pinterest heel veel mogelijkheden biedt. Pinterest niet opnemen in je social media-strategie is een grote gemiste kans!
Natuurlijk vraagt Pinterest om een eigen aanpak en strategie. Om meteen maar duidelijk te zijn: Pinterest is eigenlijk helemaal geen social media. Pinterest is een zoekmachine. Een zoekmachine voor interesses. En ik help jou heel graag ook succesvol te zijn op Pinterest. Om jouw kennis of jouw product te delen op Pinterest. Om net als mijn klanten dagelijks te ervaren hoeveel impact Pinterest heeft. Om meer verkeer naar je website te trekken en meer omzet te realiseren!
Nieuwsgierig wat Pinterest voor jouw bedrijf kan doen?
Stuur een mail naar welkom@pinacademie.nl of bel me op T. 06 317 437 74.
Of volg de training Pinterest voor bedrijven
Tot snel!
