Dat Pinterest heel interessant is voor bedrijven, is nu wel duidelijk. En steeds meer bedrijven zetten Pinterest in om potentiële klanten te bereiken.
Belangrijk is dat je goed nadenkt over wat je wilt delen. Dit doe je door thema’s te maken. Die thema’s laat je zien door verschillende borden aan te maken. Denk bijvoorbeeld eens aan de onderwerpen in de navigatie van je website. Kun je deze vertalen naar een bord op Pinterest. Maar, hoe maak je borden op Pinterest, welke soorten zijn er én waar moet je rekening mee houden? Ik leg het allemaal uit in deze blog!
Wat zijn borden op Pinterest nou eigenlijk?
Pinterest werkt met borden, waar je al jouw pins (=pinterest berichten) in bewaart, die passen bij het betreffende thema. Dit is de basis van je Pinterestaccount. Op het moment dat je een account aanmaakt, moet je eigenlijk al nadenken wát je gaat delen. Als foodblogger kun je op deze manier jouw recepten heel gemakkelijk op thema of categorie indelen!
Denk hierbij aan een bord met:
- Italiaanse recepten
- Taarten
- Hartige hapjes
Niet alleen maak je het overzichtelijk, ook bereik je hiermee een bredere doelgroep. Mensen die specifiek Italiaanse recepten zoeken, zitten wellicht niet te wachten op taarten. Door dit op te splitsen, heb je meer kans dat mensen een specifiek bord gaan volgen omdat het aansluit bij hun interesse.
Hoe maak je een bord aan op Pinterest?
De borden die op jouw account te zien zijn, moeten passen bij jouw bedrijf. Zo zie je woonwinkels met prachtige borden en pins, maar ook marketingbureaus, tuinarchitecten, coaches en reisorganisaties die borden maken op thema. Dit kun jij ook voor jouw bedrijf inzetten!
Stappenplan bord aanmaken
(dit zijn de stappen die je neemt op je computer, niet via je telefoon):
- Log in op je Pinterestaccount
- klik op de tab BORDEN (of BEWAARD). Je ziet nu rechts een plus-teken + verschijnen. Klik hier op en kies de optie BORD
- Geef het bord vervolgens een naam en behaal of het bord verborgen moet blijven of niet (wel/niet voor iedereen zichtbaar)
- Datum: is een redelijk nieuwe optie binnen Pinterest. Ik maak borden voor de lange termijn. Dit is meer voor privégebruik. Dit laat je leeg.
- Klik daarna op ‘bord maken’ en je bord is gemaakt!
Een bordomschrijving toevoegen
Vergeet niet een bordomschrijving toe te voegen. Je hebt 500 woorden om jouw omschrijving te laten opvallen! Open hiervoor je bord door op het bord te dubbelklikken óf op het pen-icoon te klikken. Klik nu links op de 3 stipjes en kies bewerken.
Maak een bijpassende bordomslag
Geef je bord een passen bordomslag! Dit zorg ervoor dat je account en al je borden een rustige uitstraling hebben. Je geeft al je borden met een bordomslag namelijk een grote afbeelding in plaats van allemaal kleine afbeeldingen. Zorg altijd dat je kiest voor een afbeelding of foto die past bij jouw thema.
Je kunt op twee manieren een bordomslag maken:
- Kies een pin van jouw bord (als je al pins hebt)
- Upload een afbeelding vanaf je computer/telefoon
Vaak wordt geadviseerd een bordomslag te maken in jouw huisstijl, voorzien van tekst. Toch heeft zo’n aparte afbeelding met tekst weinig meerwaarde. Een bijpassende afbeelding is meer dan genoeg. Daarnaast ziet een account met allemaal dezelfde afbeeldingen er juist heel saai uit.
Met goede geselecteerde afbeeldingen laat je juist ook jouw huisstijl laten zien. Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen selecteren bij al je borden in jouw huisstijl-kleuren. of alles in pasteltinten of juiste stoerdere harde kleuren: precies wat bij jouw merk past. Zo krijgt jouw Pinterestaccount een eenduidige uitstraling. Steek dus geen tijd in werkzaamheden die weinig tot geen meerwaarde hebben. Zo krijgt jouw Pinterestaccount een eenduidige uitstraling.
In een bord worden automatisch de 3 laatste pins getoond die jij hebt gepind. Eén pin als grote afbeelding en 2 kleine afbeeldingen. Die grote pin afbeelding kun jij dus vervangen door een bordomslag door een vaste afbeelding te selecteren.
Bordomslag aanpassen doe je door het bord te openen. Bovenaan de pagina zie een fotootje. Dit is de laatste pin die je in dit bord geplaatst hebt. Door op het pennetje te klikken kun je de door alle pins bladeren die in dit bord staan. Kies een afbeelding die representatief is voor dit bord en in één oogopslag laat zien waar dit bord over gaat.
Welke soorten borden kun jij inzetten voor jouw bedrijf?
Nu je weet hoe je een bord aanmaakt en aanpast, is het natuurlijk tijd om écht aan de slag te gaan! Dan komt de volgende stap, want welke soorten borden kun jij nu inzetten voor jouw bedrijf?
Groepsborden op Pinterest
Groepsborden worden getoond op het account van alle deelnemers die aan het groepsbord deelnemen. Slim dus, om samen te werken met andere accounts, want jouw content krijgt meer zichtbaarheid. Helaas werken groepsborden niet meer zo goed als een aantal jaren geleden. Dit komt omdat veel groepsborden misbruikt worden als spamborden. Vaak hebben groepsborden duizenden deelnemers die allemaal zoveel mogelijk content delen in deze borden. Hierdoor verdwijnt jouw content snel naar beneden, zonde toch?
Pinterest bedacht groepsborden ooit voor samenwerkingen tussen teamleden, klanten en relaties. Daarom hecht Pinterest minder waarde aan deze gezamenlijke borden. Tenzij het relatief kleine groepsborden zijn (met niet té veel deelnemers), in dit geval werkt het nog wel goed.
Kijk bijvoorbeeld eens op Pingroupie of je een geschikte groep kunt vinden die past bij jouw niche.
Je kunt ook heel eenvoudig zelf een groepsbord maken en mensen met een Pinterestaccount uitnodigen om deel te nemen aan jouw bord. Het is ideaal voor samenwerkingen! Zo kan een fotograaf heel goed samenwerken met klanten via Pinterest. Door een gezamenlijk bord te maken pin je samen inspiratie in een moodboard.
Tip: denk er wel even aan om het bord als ‘verborgen’ te zetten, zodat alleen jullie de inhoud zien.
Tribes in Tailwind is een goed alternatief voor groepsborden in Pinterest. Tailwind is dé planningstool voor Pinterest. Door het plaatsen van jouw pins in Tribes, krijgen andere tribe-leden dit te zien. Als zij het interessant vinden voor hun doelgroep, delen zij jouw content in één van hun Pinterestborden. Natuurlijk het de bedoeling dat jij van die Tribemember of uit die Tribe ook iets deelt. Voor wat, hoort wat tenslotte.
Sub-borden/ sectie
Borden op Pinterest worden getoond in zoekresultaten. Voor sub-borden/ sectie is dit niet het geval. Misschien gaat dit ooit veranderen, maar op dit moment is dat nog niet zo. Natuurlijk kun je voor persoonlijk gebruik gerust een sectie aanmaken maar dit is voor zakelijk gebruik niet zo handig. Die worden dan namelijk niet gevonden in de zoekresultaten en laat dat nou juist zijn wat je wilt als bedrijf op Pinterest. Doe dit dus niet en dan bedoel ik écht niet doen!
Je maakt een subbord door een bord over een ander bord heen te schuiven. Nogmaals… voor zakelijk gebruik raad ik dit af.
Het jammere van secties is, dat als je deze eenmaal hebt gemaakt, je ze niet zomaar uit een bord kunt halen. Je kunt dan het best een nieuw bord aanmaken en de pins verplaatsen vanuit je sectie naar je nieuwe bord. Ja, dit is een beetje gedoe, maar het is helaas niet anders.
Verborgen borden
Als je net begint met Pinterest – of als je bezig bent een nieuw bord aan te maken – is het handig het bord nog niet openbaar te zetten. Gelukkig heeft Pinterest hier rekening mee gehouden, door de optie te geven om een ‘verborgen bord’ te maken.
Zo zorg je dat alleen jij dit bord ziet.
Wanneer maak je gebruik van een verborgen bord?
- Als je jouw bord nog aan het bewerken bent (zet het bord wél openbaar als je klaar bent).
- Ter inspiratie voor jezelf, hier sla je van alles op.
- Privé borden met interesses die niet passen op je zakelijke account.
Tip: verborgen borden kun je ook zakelijk inzetten als je met een klant samenwerkt. Bijvoorbeeld als moodboard bij interieurstyling waar de stylist en de klant samen pinnen of waarin de stylist het moodboard specifiek voor die klant maakt. Zo zien alleen jij en je klant het betreffende bord.
Hoeveel borden moet je hebben op Pinterest?
Ieder account heeft verschillende borden, maar een gemiddeld account telt tussen de 20 en 40 borden. Heb jij er meer? No problem! Heb je er minder? Ook geen probleem, maar probeer wel om minimaal 10 borden aan te maken. Stel je maar voor; een account met meerdere borden is interessant en nodigt uit om verder te kijken, een nagenoeg leeg account ziet er niet heel actief uit… Aan de andere kant is een account met meer dan 200 borden ook niet te doen.
Zorg er daarom ook voor dat je de borden actief houdt! Daar wordt Pinterest namelijk blij van. Een bord waar je maar 2 of 3 keer per jaar een bericht in bewaard, is dus géén actief bord. Stel jezelf dan eens de vraag: is het noodzakelijk dat je dit bord nog hebt of kun je dit bord beter verwijderen?
Maak je eerste bord op Pinterest!
Nu je weet welke soorten borden er zijn op Pinterest, is het tijd om je eerste bord te maken!
Tip: maak gebruik van seizoenen, trends en populaire onderwerpen. Speel hierop in door te kijken welke content past bij jouw bedrijf. Voor je het weet heb je 10 geweldige borden gecreëerd waar jouw volgers van gaan smullen!
Om je op weg te maken heb ik een lijst met 100 Pinterest tips gemaakt. Speciaal voor jou als lezer van mijn blog kun je de lijst inclusief 3 bijpassende video’s ontvangen in je mailbox. Vraag de tips hier geheel gratis aan.
