Eén van de meeste gestelde vragen die ik van mijn klanten krijg is:  hoe vaak moet je nu posten op Pinterest om resultaat te zien?

  • Dagelijks?
  • Meerdere keren per dag?
  • Of een paar pins per week?

Het korte antwoord: consistentie wint van volume.

In deze blog leg ik uit waarom Pinterest anders werkt dan andere social media, wat een haalbare frequentie is, hoe belangrijk je hoeveelheid content is, en waarom een strategisch ritme onmisbaar is.

Hoe vaak moet je posten op Pinsterest?

Voor de meeste ondernemers en marketing teams werkt één pin per dag beter dan een paar dagen waarop je meerdere pins tegelijk post.
Dagelijks posten geeft Pinterest consistente signalen, is eenvoudiger vol te houden en maakt analyseren en bijsturen makkelijker. Gebruik een planner zoals Tailwind om vooruit te plannen.

Varieer met je pins in stijlen (statisch, video, tekst overlays) en houd dit ritme minimaal drie maanden aan om echt resultaat te zien.

Heb je meer content en voldoende capaciteit, dan kun je uitbreiden naar twee pins per dag of meer. Het exacte aantal hangt altijd af van je hoeveelheid beschikbare content en doelen. Maar consistentie (een vast ritme) en verse pins winnen altijd van in één keer een hele bulk op Pinterest gooien en dan weken daarna niets meer.

Social media vs. Pinterest: een groot verschil

Op Instagram of TikTok draait alles om volume en snelheid. Hoe vaker je iets plaatst, hoe groter de kans dat je diezelfde dag bereik hebt. Zodra de dag voorbij is, zakt je post weg in de feed. Het algoritme is gebouwd op korte aandacht en constante prikkels.

Pinterest werkt totaal anders. Een pin heeft een levensduur van gemiddeld dertien maanden (!) en soms wel langer. Het draait hier niet om snelle likes, maar om de waarde die je toevoegt. Een dagelijkse ritme van één pin is krachtiger dan vijf pins op maandag en daarna zes dagen stilte. Het algoritme ziet stabiliteit, jouw content krijgt tijd om te rijpen, en gebruikers komen je pins weken of maanden later nog steeds tegen. Het kans soms dagen of weken duren voordat een pin wordt opgepikt door het algoritme. Je ziet vaak de eerste dag weinig gebeuren met je pin. Pinterest is niet voor quickwins en snelle pieken. Pin voor pin bouw je gestaag aan een bereik op Pinterest en een groeiend aantal bezoekers naar je website. Dát is de kracht van Pinterest.

Natuurlijk zijn views belangrijk op Pinterest. Nog véél belangrijker zijn saves en clicks naar je website.

Waarom veel bedrijven Pinterest vergeten

Wat ik vaak zie, is dat ondernemers en marketing teams voor socials een strak ritme en contentkalender hebben met een strategie:

  • maandag een Instagram-post
  • woensdag een Reel
  • vrijdag een LinkedIn-update

Iedereen is druk met Instagram, alles draait om Instagram.
En Pinterest… staat meestal niet op die kalender. Daardoor wordt het vaak vergeten en zie ik dat er eens per maand of om de paar weken in één keer alle content van de afgelopen periode op Pinterest wordt geknald.
Ik kan je vertellen: dat werkt niet. Het is niet consistent, het levert geen stabiele signalen aan het algoritme en Pinterest wordt zonder strategie ingezet.

Dat het over het hoofd wordt gezien komt vaak ook omdat mensen geen idee hebben HOE Pinterest precies werkt. Vaak wordt het wel privé gebruikt (want iedereen ZIT op Pinterest), maar is er geen kennis om het zakelijk succesvol in te zetten.

Begin met één pin per dag en groei waar mogelijk

Als je net begint of nog maar weinig content hebt, raad ik aan met één pin per dag te starten. Het is haalbaar, overzichtelijk en effectief.

Met één pin per dag:

  • blijf je constant zichtbaar;
  • krijg je dagelijks data over wat werkt;
  • houd je het ook in drukke weken vol.

Drie pins op één dag en dan dagen niets plaatsen, klinkt productief, maar levert minder op. Het is net als drie dagen intens sporten en daarna een week op de bank zitten: de vooruitgang stagneert.

Hoeveel pins hangt af van je hoeveelheid content

Het aantal pins dat je kunt maken, hangt direct samen met de hoeveel content je hebt. Hoe meer content beschikbaar, des te meer pins je kunt maken.

  • Bloggers die al jaren publiceren en wekelijks meerdere artikelen plaatsen, hebben een enorme contentvoorraad.
    Voor hen is het realistisch meer dan één pin per dag te plaatsen, liefst zelfs vijf tot tien per dag. Elke blog kan op verschillende manieren in beeld worden gebracht, wat veel variatie oplevert.
  • Webshops met veel producten en aanvullende blogartikelen kunnen hetzelfde doen.
    Productpagina’s en ondersteunende content geven eindeloos veel invalshoeken voor nieuwe pins.
  • Beginnende bloggers of kleine websites en bedrijven hebben veel minder materiaal voor handen.
    Dan is dagelijks pinnen vaak al een uitdaging. Houd dan vast aan wat voor jou wel mogelijk is: denk aan 3x of 5x per week er werk toe naar dagelijks pinnen.

Merk je dat de groei stagneert? Dat kan hét moment zijn meer te gaan pinnen. Dit geldt ook voor mensen die al op 5 – 10 pins per dag zitten.

Belangrijk: onepage-websites werken niet zo goed op Pinterest. Iedere pin moet naar een unieke URL verwijzen. Als alle pins dezelfde link hebben, ziet Pinterest dat als spam. Bovendien ontbreekt het deze sites meestal aan voldoende content. Voor Pinterest heb je écht content nodig in de vorm van webpagina’s zoals blogartikelen, productpagina’s, youtube video’s, podcast aflevering waar je vanuit je pins naar doorverwijst.

Heb jij sowieso geen of heel erg weinig content: dan is het de vraag of Pinterest voor jou interessant is.

Pinterest is dus geen social media-kanaal waar je zomaar een losse foto plaatst met een stukje tekst erbij.

Een pin moet ALTIJD ergens naar toe linken.

Naar een webpagina die aansluit bij de inhoud van je afbeelding. En dat is dus niet alleen je homepage, maar de specifieke pagina waar je pin over gaat. Maar het kan ook naar een youtube filmpje gaan, een salespagina of een instagram post etc.

Inplannen met Tailwind

Je hoeft dit natuurlijk niet handmatig te doen. Met planningstool Tailwind plan je bijvoorbeeld in één keer een hele week of 2 weken vooruit en ben je toch dagelijks zichtbaar.
Er zijn natuurlijk ook andere planningstools zoals Buffer, maar Tailwind was in 1e instantie alleen bedoeld voor Pinterest. Zij hebben allerlei handigheidjes die in andere tools ontbreken. En je kunt ook vanuit Canva pins direct inplannen via Talwind.

Je kunt ook via Pinterest zelf inplannen, daar kun je tot maximaal een maand vooruit plannen. En ook hieri missen allerlei truukjes die wel in Tailwind zitten.

Belangrijk is: kies wat voor jou het beste werkt!

Moet je vasthouden aan één stijl van pins?

Nee, dat hoeft niet. Herkenbaarheid helpt wel. Gebruikers reageren verschillend: soms scoort een pin met een opvallende tekstoverlay beter, soms een mooie foto, bij een ander werkt video goed. De sleutel is variatie en testen. Maak verschillende versies van pins voor dezelfde blog of productpagina en kijk welke pins het beste scoren. En maak die pins onderdeel van je workflow.

Realistische workflows voor Pinterest

Je hoeft echt geen ingewikkeld schema te volgen. Twee voorbeelden van werkwijzes voor consistentie:

Dagelijks licht werk
Elke dag een pin maken en direct inplannen. Kost je ongeveer tien minuten per dag en houdt je scherp op je content. Dit kun je ook 1x per week doen en alles inplannen.

Batch & loslaten
Eén dag per maand dertig pins maken, alles inplannen via Tailwind, en aan het eind van de maand kort analyseren. Zo werk je in blokken, zonder dat je elke dag met Pinterest bezig hoeft te zijn. Dit kun je natuurlijk ook 1x per twee weken oid doen.

Kies een manier die het beste bij jou past, zodat het haalbaar is dat je die continuïteit op Pinterest tot stand brengt.

Veelgestelde Pinterest vragen

Moet ik elke dag op exact hetzelfde tijdstip posten op Pinterest?
Nee. Het gaat om consistentie, niet om de klok. Mensen doen zoekopdrachten op Pinterest (want Pinterest is een zoekmachine) en daarbij is het belangrijk dat jouw content gevonden wordt door middel van zoekwoorden. Het tijdstip is daarbij veel minder belangrijk dan de juiste zoekwoorden toepassen.

Wanneer zie ik resultaat op Pinterest?
Reken op drie tot zes maanden. Pinterest werkt echt op de lange termijn. Je moet een wat langere adem hebben op Pinterest, je ziet niet direct resultaat zoals op de socials. Dat is even wennen. Een pin die je deze week post, kan zomaar over een paar maanden opgepikt worden en dan alsnog een groot bereik en websitebezoekers genereren. Denk dus echt lange termijn en het groeiende aantal bezoekers naar je website.

Mag ik oude toppers opnieuw gebruiken?
Ja, zolang je ze verpakt in een nieuwe visual en invalshoek.

Is video altijd beter dan statische pins op Pinterest?
Niet altijd. Soms wint video, soms een gewone pin, soms een pin met een tekstoverlay. Test altijd uit wat voor jou het beste werkt.

Dit kan zelfs per branche verschillend zijn. Ik zie bij veel bloggers dat tekstoverlay heel goed voor hen werkt. Bij klanten uit de woonbranche zie ik juist dat dit minder goed werkt omdat mensen hier juist naar mooie afbeelding willen kijken. Test, mix, combineer en probeer vooral uit wat voor jou goed werkt.

Mijn ervaring is dat video wat minder goed werkt op Pinterest, maar ik hoor en zie bij anderen dat het wel heel goed kan werken. Probeer verschillende dingen uit en blijf met die dingen door gaan die voor jou werken.

Conclusie

Hoeveel pins je moet plaatsen, is afhankelijk van je content, je doelen en je capaciteit. Voor de meeste ondernemers is één pin per dag de gouden standaard: haalbaar, effectief en vol te houden.

Heb je veel content, zoals een blog met heel veel berichten die je al jaren lang beheerd of een webshop, dan kun je opschalen naar meerdere pins per dag zoals 5  – 10 – 15 per dag.

Gebruik Tailwind (of een andere tool) om vooruit te plannen, en zorg dat elke pin een eigen URL heeft die echt aansluit bij de inhoud van de pagina.

Meer weten?

Bel 06 317 467 74 of stuur me een berichtje op welkom@pinacademie.nl